پایان نامه رشته صنایع با عنوان استراتژی شش سیگما و میزان اثربخشی آن در شركت ایران خودرو

پایان نامه رشته صنایع با عنوان استراتژی شش سیگما و میزان اثربخشی آن در شركت ایران خودرو

پایان نامه شش سیگما
اثر شش سیگما در شركت
اثر شش سیگما در سازمانها
استقرار متدولوژی شش سیگما در شركت ایران خودرو
میزان اثربخشی شش سیگما در شركت ایران خودرو
ارزشیابی خودرو با روش شش سیگما
تحول سازمانی با روش شش سیگما
روند پیاده سازی شش سیگما
چارت پیاده سازی شش سیگما

رفتن به سایت اصلی

پایان نامه رشته صنایع با عنوان استراتژی شش سیگما و میزان اثربخشی آن در شركت ایران خودرو

 

تاریخچه شش سیگما

             تولد شش سیگما در سال 1979 در موتورولا صورت گرفت. در این زمان بود که ارتباط و وابستگی بین کیفیت بالاتر و هزینه های توسعه پایین تر در تولید محصولات ، شناخته شد و مورد توجه قرار گرفت. در زمانیکه اکثر شرکتهای امریکایی بر این باور بودند که کیفیت هزینه ایجاد می کند، موتورولا این واقعیت را به درستی درک کرد که بهبود کیفیت ، هزینه ها را کاهش خواهد داد و تثبیت این پارادایم ذهنی ، اساس  بکارگیری متودولوژی شش سیگما را قوت بخشید.

 

             موتورولا 5 الی 10 درصد از درآمد سالیانه فروش خود را صرف بر طرف نمودن کیفیت پایین می نمود. این دگرگونی موجب برگرداندن 800 تا 900 میلیون دلار در هر سال ، به دلیل وجود فرایند هایی با کیفیت بالاتر گردید. بعد از 4 سال شش سیگما 2/2 بیلیون دلار برای موتورولا ذخیره نمود. پایه گذاران شش سیگما در موتورولا کاری انجام دادند که در اکثر شرکتها غیر ممکن بود. در سال 1993 موتورولا شش سیگما را در بسیاری از فرایندهای تولیدی خود به کار گرفت و در اندک زمانی ، شش سیگما در کلیه صنایع دیگر بسط یافت. 

 

            آنچه که بیش از هر چیز موجب استقبال مدیران از به کار گیری این متدولوژی شده است، ایجاد یک انتقال الگوی ذهنی در مورد افزایش کیفیت محصولات / خدمات سازمان می باشد. بر خلاف نظریات قبلی که کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود کیفیت می دانستند. در نظریه جدی بهبود کیفیت موجب افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه های تولید میگردد. 

 

 

کلمات کلیدی:

6sigma

تحول سازمانی

شركت ایران خودرو

ارزشیابی خودرو (Audit)

 

استقرار متدلوژی 6σ در شركت ایران خودرو

           امروزه ادامه حیات در صحنه رقابت فشرده شركتهای تولیدی، نیازمند خلاقیت و نوآوری است. سازمانهای موفق تنها بوسیله سلاح نوآوری و خلاقیت می توانند از بازارهای خود محافظت نمایند. یكی از موثرترین وسایل موجود در تامین چنین خواسته ای، استفاده از متدلوژی 6σ می باشد σیكی از حروف یونانی می باشد كه آمار شناسان آنرا برای اندازه گیری تغییرپذیری در هر فرایند مورد استفاده قرار می دهند.قابلیت عملكرد هر فرایند را نیز می توان توسط سطح تغییرپذیری آن فرایند اندازه گیری نمود. هرگاه فرایندی در سطح عملكرد3σ باشد این فرایند 66807 و در سطح 6σ 3.4 قطعه معیوب در یك میلیون قطعه تولیدی ایجاد خواهد نمود.

 

 این متدلوژی با بكارگیری ابزارهای ساده و در قالب مراحل “تعریف، اندازه گیری، آنالیز، نوآوری و بهبود و كنترل” با توجه به وضعیت موجود به سازمانها می گوید كه در شرایط مختلف چه راهكارهای را انتخاب نمایند. 

 

            شركت ایران خودرو نیز با درك شرایط جدید جهانی و لزوم تولید محصولاتی با كیفیت بالاتر و هزینه كمتر تصمیم به استقرار متدلوژی 6σ گرفت و بدین طریق از سال 78 با فراهم نمودن تمهیدات لازم و در قالب یك برنامه اجرایی3 ساله از اسفند ماه 1380 اقدام به برگزاری آموزش این متدلوژی در شركت نموده است كه این آموزشها در سه دوره یك ساله برگزار شد. برهمین اساس با بكارگیری یكی از اساتید شناخته شده و معتبر این متدلوژی، اقدام به برگزاری آموزشهای علمی و كاربردی از اسفند ماه 80 در شركت ایران خودرو ، ساپكو و ایساكو گردید.

            در این راستا با هماهنگی مدیریت ارشد شركت، به تعریف 37 عنوان پروژه در سالنهای تولیدی، لجستیك، مهندسی محصول، متد، سیستمها، مركز تحقیقات، اداری، دریافت كالا، كنترل كیفیت و تضمین كیفیت و همچنین شركتهای ساپكو و ایساكو و با بكارگیری بیش از 150 نفر از كارشناسان برای انجام آنها، اقدام شد.

 

 تا این كارشناسان همزمان با فراگیری مطالب علمی، با انجام تكنیكهای فراگیری شده بر روی موارد عملی كه بیشتر آنها مشكلات مزمن بوده اند، این متدلوژی را بصورت مؤثرتری فراگیرند.تا بدین طریق در انتهای سال 83 هدف تعیین شده كه همانا تربیت تعداد تعیین شده و كافی از نیروهای خبره اجرایی متدلوژی 6σ در سطوح مختلف و نیز آشنایی نزدیك تعداد قابل توجهی دیگر از نیروها با این متدلوژی به منظور درك اهمیت و لزوم استقرار آن در شركت، تحقق یابد. تا بدین شكل از سال 1384 در اجرای پروژه های 6σ در تمامی موارد مورد نیاز با تكیه كامل بر نیروهای كارامد داخلی شركت بتوانند به اهداف كیفی شركت دست یابند. 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول

1-1 معرفی پروژه 3

2-1 معرفی شرکت ایران خودرو 4

 

فصل دوم

1-2 تاریخچه شش سیگما8

2-2 تاریخچه شش سیگما در ایران خودرو9

3-2 معرفی شش سیگما11

4-2 فازهای مختلف شش سیگما 12

5-2 چارت پیاده سازی شش سیگما   19

 

فصل سوم

1-3 نحوه و روند پیاده سازی شش سیگما 41

 در خصوص پروژه ارتقاء سطح کیفی

 خودروی پارس در آدیت تفصیلی

2-3 ضمیمه :جداول و نمودارهای تهیه شده

 

منابع 88

 

 

 

 

 

  • پاورپوینت (اسلاید) منطقه بندی

    پاورپوینت (اسلاید) منطقه بندی کلمات کلیدی : پاورپوینت منطقه بندی منطقه بندی تعاریف و مفاهیم منطقه بندی مقررات منطقه بندی اهداف منطقه بندی مبانی منطقه بندی مزیت های طبقه بندی اهمیت منطقه بندی جنبه های منطقه بندی منطقه بندی تراکمی…

  • اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه

    اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه ثمن شناور بیع با ثمن شناور اعتبار بیع با ثمن شناور اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق صحت بیع با ثمن شناور…

  • ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد

    ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد ژئومورفولوژی پالئوکلیماتولوژی بررسی اقلیم حوضه بجنورد بررسی ژئومورفولوژی حوضه بجنورد نقش پالئوکلیماتولوژی درحوضه بجنورد ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد دانلود پایان نامه رشته جغرافیا رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی و مدیریت عملکرد 81 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی و مدیریت عملکرد 81 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری مدیریت عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق مدیریت عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی و مدیریت عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی و…

  • اصول مدیریت دکتر علی رضائیان

    اصول مدیریت دکتر علی رضائیان اصول مدیریت دکتر علی رضائیان رفتن به سایت اصلی اصول مدیریت دکتر علی رضائیان مناسب امتحان پایان ترم و جمع بندی کنکور ارشد خلاصه 9 فصل کامل کتاب در 36 صفحه pdf   فصل اول…

  • مبانی نظری بررسی عوامل موثر بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمان

    مبانی نظری بررسی عوامل موثر بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمان سرمایه اجتماعی سرمایه ساختاری سرمایه شناختی سرمایه ارتباطی مدیریت دانش عوامل موثر بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش دانلود مبانی نظری بررسی عوامل موثر بین سرمایه اجتماعی…

  • پاورپوینت سیستمهای اطلاعاتی و طراحی کار

    پاورپوینت سیستمهای اطلاعاتی و طراحی کار پاورپوینت سیستمهای اطلاعاتی و طراحی کار چارچوب طراحی شغل چگونه IT ماهیت کار را تغییر می دهد؟ راه های جدید برای انجام کارهای سنتی خلق کارهای جدید چالشهای جدید در کار مدیریت خلاصه ای…

  • بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی

    بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی فناوری اطلاعات ساختار سازمانی بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در…

  • بررسی ابعاد 5 گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش

    بررسی ابعاد 5 گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده رویکردی نو در آموزش و پرورش اهمیت و ضرورت یادگیری…

  • طراحی الگوی سیاست گذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران

    طراحی الگوی سیاست گذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران بازاریابی صنعت توریسم صنعت جهانگردی ایران الگوی سیاست گذاری بازاریابی صنعت جهانگردی طراحی الگوی سیاست گذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران رفتن به سایت اصلی طراحی الگوی سیاست گذاری در بازاریابی…

  • بررسی تطبیقی شرط فعل در نظام حقوقی ایران و فرانسه

    بررسی تطبیقی شرط فعل در نظام حقوقی ایران و فرانسه شرط فعل شروط ضمن عقد شرط فعل در نظام حقوقی ایران شرط فعل در نظام حقوقی فرانسه شروط ضمن عقد در قانون مدنی شروط صحیحه در فقه امامیه مفاهیم مشابه…

  • دنیای مجازی و تربیت

    دنیای مجازی و تربیت دنیای مجازی فناوری اطلاعات تربیت تعلیم و تربیت دنیای مجازی و تربیت آموزش مجازی مطالعات کتاب خانه ای دانلود مقاله مدیریت دانلود مقاله مدیریت آموزشی دانلود مقالات ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی رفتن به سایت اصلی…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر قابلیت های متفاوت بازاریابی بر معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده

    پرسشنامه بررسی تاثیر قابلیت های متفاوت بازاریابی بر معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده پرسشنامه بازاریابی پرسشنامه قابلیت های متفاوت بازاریابی پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه عملکرد سازمانی بنگاه های کوچک زودبازده پرسشنامه معیارهای مختلف عملکرد سازمانی بنگاه های…

  • مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانك و بیمه

    مطالبات معوق و چالش‌های فراروی بانك و بیمه مطالبات معوق آسیب شناسى مطالبات معوق دانلود مقاله مطالبات معوق عوامل ایجاد مطالبات معوق بانكها علل ایجاد و رشد مطالبات معوق راهکارهای وصول مطالبات معوق كاهش مطالبات سررسید گذشته رفتن به سایت…

  • مقاله تشریفات بین المللی

    مقاله تشریفات بین المللی تشریفات تشریفات بین المللی مشخصه های تشریفات مراودات بین المللی تجاری دانلود مقاله تشریفات بین المللی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه fileina…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرار از منزل 39 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرار از منزل 39 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فرار از منزل مبانی نظری فرار از منزل پیشینه تحقیق فرار از منزل پیشینه داخلی فرار از منزل پیشینه خارجی فرار از منزل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق دلبستگی بزرگسالان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق دلبستگی بزرگسالان کلمات کلیدی : مبانی نظری دلبستگی بزرگسالان پیشینه تحقیق دلبستگی بزرگسالان پیشینه داخلی دلبستگی بزرگسالان پیشینه خارجی دلبستگی بزرگسالان پیشینه پژوهش دلبستگی بزرگسالان پیشینه نظری دلبستگی بزرگسالان فصل دوم پایان نامه دلبستگی بزرگسالان…

  • پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی (فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه)

    پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی (فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه) پاورپوینت فرضیات بدیهی حسابرسی پاورپوینت فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه پاورپوینت فصل هفتم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوان پاورپوینت پاورپوینت فصل هفتم…

  • پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز

    پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز اعتبار برند کیفیت درک شده برند ارزش درک شده برند سبز ابعاد ارزش ویژه برند سبز عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز…

  • ترمیم و تقویت سازه های بتنی توسط دیوار برشی

    ترمیم و تقویت سازه های بتنی توسط دیوار برشی دانلود مقاله دیوار برشی سازه های بتنی دانلود مقاله ترمیم و تقویت سازه های بتنی دانلود مقاله ترمیم و تقویت سازه های بتنی توسط دیوار برشی دانلود مقالات کارشناسی ارشد عمران…

  • پرسشنامه ارائه مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و مدل تاپسیس TOPSIS

    پرسشنامه ارائه مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و مدل تاپسیس TOPSIS پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمانی دانلود پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان پرسشنامه ارزیابی و تحلیل مدیریت عملکرد سازمان ها پرسشنامه ارزیابی اثربخشی…

  • تحقیق آثار و احکام عقد بیمه دریایی

    تحقیق آثار و احکام عقد بیمه دریایی دانلود تحقیق آثار و احکام عقد بیمه دریایی آثار و احکام عقد بیمه دریایی اجتماع سبب و خسارت در مدت بیمه انواع خسارات تسویه ی خسارات تسویه ی خسارت جزئی کشتی تسویه خسارت…

  • پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

    پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت فصل 3…

  • پاورپوینت بیوگرافی دانیل ليبسکيند

    پاورپوینت بیوگرافی دانیل ليبسکيند پاورپوینت بیوگرافی دانیل ليبسکيند تحقیق بیوگرافی دانیل ليبسکيند بیوگرافی دانیل ليبسکيند زندگی نامه دانیل ليبسکيند مختصری در مورد ليبسکيند کارهای مهم لیبسکیند مروری بر کارهای لیبسکیند رفتن به سایت اصلی عنوان: پاورپوینت بیوگرافی دانیل ليبسکيند تعداد…

  • حقوق اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی

    حقوق اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی حقوق کودکان متولد از اهدای جنین حقوق کودکان متولد ازاهدا تخمک حقوق کودکان متولد ازرحم جایگزین حقوق کودکان متولد ازاهدای اسپرم دانلود پایان نامه تلقیح مصنوعی دانلود پایان نامه حقوق کودکان تلقیح مصنوعی حقوق…