مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی
مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه داخلی توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه خارجی توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی
پیشینه نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی
چارچوب نظری توانمندسازی کودکان خیابانی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

پدیده کودکان خیابانی یکی از آسیب‌ها و مسائلی است که نمی‌توان برای تشریح آن از یک یا چند نظریه خاص استفاده کرد. با توجه به اینکه اکثر نظریات به عوامل پیدایش کودکان خیابانی و عوامل خانوادگی و اجتماعی کودکان خیابانی پرداخته شده و نظریات محدودی در زمینه توانمندسازی کودکان خیابانی وجود دارد، در این تحقیق سعی شده است به ذکر نظریاتی پرداخته شود که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش دارد. نظریه‌هایی که برای این پژوهش انتخاب شده است در قالب دو دسته، تئوری منابع بلود و ولف و نظریه‌های توانمندسازی روچا، فریدمن، رولاند، آلسوپ و هینسون و نایلا کبیر است.

 

 

2-8-1 تئوری منابع

در تئوری‌های توانمندسازی در مددکاری اجتماعی فرض را بر این می‌گیرند که منشأ توانمندسازی، قدرت است، اصولاً صاحبان قدرت به افراد ضعیف قدرت نمی‌دهند و خود افراد ضعیف باید قدرت را به دست بیاورند. هدف توانمندسازی، گرفتن قدرت از دیگران و دادن آن به مراجعان به منظور داشتن کنترل دائمی بر امور زندگیشان می‌باشد، فرض فعالیت توانمندسازی این است که مددکاران اجتماعی قدرتشان را در طی یک دوره زمانی به مراجعان واگذار می‌کنند تا به او کمک نمایند از طریق بدست آوردن کنترل بر زندگیشان، به طور دائم قدرت بدست آورد، مددکاران اجتماعی برای انجام این کار نیاز به منابع دارند (مالکوم پین، 1391: 547).

بلود و ولف از معروفترین افرادی هستند که در رابطه با قدرت و منابع اظهارنظر کرده‌اند که هرچند نظر آنها در زمینه قدرت در روابط خانوادگی بیان شده است ولی می‌توان از آن در رابطه با توانمندسازی کودکان خیابانی بهره برد. بلود و ولف یک رابطه آشکار بین قدرت و منابع در خانواده را در نظر می‌گیرد و قدرت را به عنوان توانایی بالقوه یک عضو برای نفوذ و تسلط بر رفتار دیگری تعریف می‌کند. فرض اصلی در نظریه منابع آنها این است که فرد منابع و امکاناتی در اختیار دارد که جهت رسیدن به اهداف، خواسته‌ها و علایقش مهم است و می‌تواند بر روی دیگرانی که اهداف، نیازها و خواسته‌های مشابه‌ای دارند اثر بگذارند و در برابر اهداف و خواسته‌های دیگرانی که چنین منابعی را در اختیار ندارند مانع ایجاد کنند، که می توان آن را نوعی اعمال قدرت دانست. از آنجایی که منبع به عنوان هر چیزی است که یک عضو را قادر می‌سازد که نیازها و اهداف دیگر اعضای خانواده را تأمین کند.

 

 

بنابراین میزان قدرت در یک خانواده به یک همسر امکان می‌دهد که منابع بیشتری را بدست آورد. در خانواده هم اهداف، نیازها و خواسته‌های متعددی برای زن و شوهر وجود دارد که هر یک به تناسب میزان منابع در اختیار می‌تواند آنها را تحقق بخشند. میزان قدرت در خانواده‌های پدرسالار و در تمام خانواده‌ها بوسیله مقایسه میزان منابع و شرایط زندگی آنها مشخص می‌شود، به عبارتی بین منابع در دسترس زوجین و میزان قدرت در جامعه رابطه وجود دارد (بلود و ولف، 1960: 29).

 

 

به نظر بلود و ولف منابع شامل توانایی کسب درآمد، تحصیلات و پرستیژ شغلی می‌باشد که همگی وابسته به دنیای اقتصادی بیرون خانه است. جایی که مردان برتری بیشتری نسبت به زنان دارند البته منابع غیراقتصادی هم مثل مشارکت، حمایت عاطفی و مهارتهای اجتماعی در قدرت نقش دارند که بیشتر به زنان مربوط است(آدامز و لینز، 1383: 154 به نقل از چمنی بالا بیگو، 1389). همچنین بلود و ولف معتقدند که خانواده‌هایی که دارای اعضای بیشتری هستند و گسترده‌تر می‌باشند، عموماً سنتی‌تر، سختگیرتر و در اعمال قدرت تنبیهی‌تر عمل می‌کنند. بلود ریشه آنرا در منابع کمیاب جستجو می‌کند و معتقد است خانواده‌هایی که اعضای کمتری دارند شیوه اعمال قدرت آنها دموکراتیک‌تر است (بلود و ولف، 1966: 398).

 

 

بنظر نگارنده کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت هستند و شیوه اعمال قدرت در آنها مستبدانه است در دستیابی به منابع دچار مشکل هستند لذا برای کسب قدرت و دستیابی به منابع به خیابان روی می‌آورند و در ابتدا تنها به صورت محدودی در خیابان می‌مانند و دوباره به خانواده برمی‌گردند و با گذشت زمان که با افراد بیشتری در خیابان آشنا می‌شوند و به منابع دسترسی می‌یابند، از آنجایی که ارتباطشان با خانواده نیز محدود است، خانه را بتدریج ترک و به کودکان خیابانی می‌پیوندند. کودکانی که در ابتدا می‌شد با آموزش شیوه‌های فرزندپروری دموکراتیک به خانواده‌ها از خیابانی شدن آنها جلوگیری کرد.

 

 

بعضی از این کودکان بتدریج جای پدر و مادر را در کنترل منابع بدست می‌گیرند و روابط و نقش‌ها در خانواده دگرگون می‌شود ولی از آنجایی که از بسیاری از حقوق خود مانند آموزش، بهداشت، تفریح و… محروم می‌شوند این سوال مطرح است که تا چه حد دستیابی به بعضی منابع (مانند درآمد) و عدم دستیابی به منابع دیگر(مانند آموزش، بهداشت، تفریح، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، حمایت عاطفی و مهارت‌های اجتماعی) در فرآیند دستیابی به قدرت این کودکان تأثیر دارد و می‌تواند آنها را توانمند کند و تا چه حد سازمانهای مردم نهاد می‌توانند با کمک به در دسترس قرار دادن منابع، به آنها در جهت توانمندسازی کمک کنند. السون و کرامول معتقدند که نظریه منبع با تأکید بر سه فرض عمده می‌کوشد تا به شناخت پدیده‌های اجتماعی دست یابد: 1- هرانسانی به طور مستمر می‌کوشد تا نیازهای خود را برآورده سازد. 2- بسیاری از نیازهای انسانی با کنش متقابل برآورده می‌شوند. 3- طی این کنش متقابل مبادله دائمی منابعی انجام می‌شود که در برآورده ساختن احتیاجات فرد و دستیابی به اهداف نقش موثری را ایفا می‌کنند (قندهاری، 1382: 22 به نقل از چمنی بالابیگو، 1389: 63).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست

فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  توانمندسازی کودکان خیابانی

مبانی نظری پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

 مقدمه 

2-8 مبانی نظری تحقیق

    2-8-1 تئوری منابع

    2-8-2 نظریه های توانمندسازی

    2-8-2-1 نظریه آلسوپ و هینسون

    2-8-2-2 نظریه نایلا کبیر

    2-8-2-3 نظریه فریدمن

    2-8-2-4 نظریه روچا

    2-8-2-5 نظریه رولاند

    2-8-2-6 جمع‌بندی نظریات در حوزه توانمندسازی

 

2-9  پیشینه نظری پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

    2-9-1 تحقیقات داخلی توانمندسازی کودکان خیابانی

    2-9-2 تحقیقات خارجی توانمندسازی کودکان خیابانی

2- 10 چارچوب نظری تحقیق

2- 11  سوالات تحقیق

2- 12 فرضیات تحقیق

2- 13 مدل نظری تحقیق

 

 

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس پیشرفت تحصیلی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس پیشرفت تحصیلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس پیشرفت تحصیلی مبانی نظری عزت نفس پیشرفت تحصیلی پیشینه تحقیق عزت نفس پیشرفت تحصیلی پیشینه داخلی عزت نفس پیشرفت تحصیلی…

  • بررسی عوامل افزایش مطالبات معوق و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از افزایش آن

    بررسی عوامل افزایش مطالبات معوق و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از افزایش آن پروژه مطالبات معوق عوامل افزایش مطالبات معوق راهکارهای کاهش مطالبات معوق بررسی عوامل افزایش مطالبات معوق و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از افزایش آن دانلود پایان نامه…

  • بازارهای مالی در ایران

    بازارهای مالی در ایران بازارهای مالی آزادسازی بازار مالی بحران بر بازارهای مالی ایران دانلود مقالات رشته مدیریت مالی دانلود مقالات مدیریت مالی بازارهای مالی در ایران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت مالی بازارهای مالی در ایران…

  • پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و تاثیر آن بر رضایتمندی از دیدگاه کارکنان

    پرسشنامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری و تاثیر آن بر رضایتمندی از دیدگاه کارکنان پرسشنامه کیفیت زندگی کاری پرسشنامه عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری پرسشنامه کیفیت زندگی کاری از دیدگاه کارکنان پرسشنامه شناسایی عوامل…

  • نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی

    نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی سطوح مختلف تعهد سازمانی مفهوم جدید برای تعهد سازمانی نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی نتایج مطلوب و نامطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی و ارائه مفهوم جدید برای…

  • UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING

    UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING رفتن به سایت اصلی UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING From Method to Postmethod B. Kumaravadivelu منبع درس اصول و روش تدریس زبان های خارجی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی 278 صفحه pdf لطفا توجه نمایید این…

  • پرسشنامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند

    پرسشنامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند پرسشنامه مدیریت دانش شخصی پرسشنامه استقرار مدیریت دانش در دانشگاه پرسشنامه استقرار مدیریت دانش در آموزش عالی پرسشنامه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی پرسشنامه کاربرد مدیریت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه ادبیات و مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه دانلود پیشینه تحقیق…

  • بررسی و ماهیت بی تفاوتی سازمانی و مشخصه های آن از دیدگاه کورمن

    بررسی و ماهیت بی تفاوتی سازمانی و مشخصه های آن از دیدگاه کورمن کلمات کلیدی : نظریه های انگیزش عوامل بی تفاوتی سازمانی تحقیق کامل بی تفاوتی در سازمان بی تفاوتی کارکنان در سازمان مقاله در مورد بی تفاوتی سازمانی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری روانشناختی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری روانشناختی مبانی نظری تاب آوری روانشناختی پیشینه تاب آوری روانشناختی دانلود مبانی نظری تاب آوری روانشناختی پیشینه تحقیق تاب آوری روانشناختی ادبیات نظری تاب آوری روانشناختی فصل دوم پایان نامه تاب آوری روانشناختی…

  • تکنیکها، ابزارها و روشهای مورد استفاده در مدیریت HSE با تاکید بر ملاحظات خاص آن در پروژه های عمرانی

    تکنیکها، ابزارها و روشهای مورد استفاده در مدیریت HSE با تاکید بر ملاحظات خاص آن در پروژه های عمرانی ارزیابی عملکرد HSE سازمان ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌زیست   تکنیک‌های مورد استفاده در مدیریت HSE ابزارهای…

  •  نوآوری های ماهوی ناظر بر جرایم حدی لایحه قانون مجازات اسلامی مصوب 1390

     نوآوری های ماهوی ناظر بر جرایم حدی لایحه قانون مجازات اسلامی مصوب 1390  جرایم حدی جرایم حدی لایحه جدید صل قانونی بودن جرایم و مجازاتها مقررات ناظر بر محاربه با موازین فقهی نوآوری های ناظر بر طرح مقررات ضروری  نوآوری…

  • بررسی طبقه بندی جریان داده ها در یک محیط پویا و کاربرد عامل و سیستمهای چندعامله در داده کاوی

    بررسی طبقه بندی جریان داده ها در یک محیط پویا و کاربرد عامل و سیستمهای چندعامله در داده کاوی کاربرد عامل در داده کاوی کاربرد سیستمهای چندعامله در داده کاوی داده‌کاوی پویا با استفاده از عامل طبقه بندی جریان داده…

  • پیشینه تحقیق خارجی و داخلی درباره عزت نفس 69 صفحه

    پیشینه تحقیق خارجی و داخلی درباره عزت نفس 69 صفحه کلمات کلیدی : تاریخچه عزت نفس تاریخچه عزت نفس در ایران پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس پیشینه داخلی عزت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

  • جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده

    جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده رفتن به سایت اصلی جزوه مکانیک محیط پیوسته 1 دکتر سیدمحمدمهدی نجفی زاده   به تعداد 93 صفحه PDF  مناسب اساتید و…

  • بررسی نارساییهای حسابداری صنعتی در شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایر

    بررسی نارساییهای حسابداری صنعتی در شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایر بررسی نارساییهای حسابداری صنعتی شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حسابداری هزینه یابی حسابداری صنعتی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت چسبندگی هزینه محركهای هزینه…

  • مبانی نظری سنجش میزان کارایی شرکت بیمه با وجود ضریب خسارت

    مبانی نظری سنجش میزان کارایی شرکت بیمه با وجود ضریب خسارت ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل…

  • امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتها

    امکان پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتها پیاده سازی ABC هزینه یابی بر مبنای فعالیت پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سازمان الگوی دو بعدی هزینه‌یابی بر مبنای…

  • شناسایی مولکولی تعدادی از ارقام و پایه های سیب توسط مارکر SSR

    شناسایی مولکولی تعدادی از ارقام و پایه های سیب توسط مارکر SSR نشانگر ریزماهواره شناسایی رقم و پایه سیب شناسایی مولکولی ارقام و پایه های سیب شناسایی ارقام و پایه های گیاهی شناسایی مولکولی تعدادی از ارقام و پایه های…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش درک شنیداری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش درک شنیداری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه درک شنیداری مبانی نظری درک شنیداری پیشینه تحقیق درک شنیداری پیشینه داخلی درک شنیداری پیشینه خارجی درک شنیداری پیشینه پژوهش درک شنیداری پیشینه نظری درک شنیداری…

  • تحولات قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید ایران مصوب سال 1392

    تحولات قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید ایران مصوب سال 1392 منع محاکمه مجدد قاعده منع رسیدگی مجدد قاعده منع مجازات مضاعف منع محاکمه مجدد پایان نامه قاعده منع محاکمه و مجازات مجدد تحولات…

  • پروپوزال رابطه سبک رهبری مدیران با شاخص های عملکردی در بیمارستان ها

    پروپوزال رابطه سبک رهبری مدیران با شاخص های عملکردی در بیمارستان ها سبک رهبری مدیران تعیین سبک رهبری در سازمان تعیین سبک رهبری مدیران بیمارستانها شاخص های عملکردی بیمارستانها رابطه سبک رهبری مدیران با شاخصهای عملکردی پروپوزال تاثیر تعیین سبک…

  • سیاست های اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران و مقایسه آن با اسناد بین المللی

    سیاست های اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران و مقایسه آن با اسناد بین المللی اشتغال زنان سیاست های اشتغال اشتغال زنان در حقوق بین الملل اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران سیاست های اشتغال زنان در ایران دانلود مقالات…

  • مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان مفهوم سند انتقال اجرایی

    مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان مفهوم سند انتقال اجرایی شناسایی سند انتقال اجرایی انواع سند انتقال اجرایی ارکان تنظیم سند انتقال اجرایی دانلود مقاله سند انتقال اجرایی نحوه تنظیم سند انتقال اجرایی مشكلات بعد از تنظیم سند انتقال…