مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری 76 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری 76 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه کیفیت زندگی کاری
مبانی نظری کیفیت زندگی کاری
پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری
پیشینه داخلی کیفیت زندگی کاری
پیشینه خارجی کیفیت زندگی کاری
پیشینه پژوهش کیفیت زندگی کاری
پیشینه نظری کیفیت زندگی کاری
ادبیات نظری کیفیت زندگی کاری
چارچوب نظری کیفیت زندگی کاری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری کیفیت زندگی کاری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق کیفیت زندگی کاری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کیفیت زندگی کاری فرآیند تصمیم گیری مشترک، همکاری و سازش متقابل میان مدیریت و کارکنان می باشد و هدف آن تغییر شرایط کاری به گونه ای است که کارکنان مشارکت بیشتری در کار داشته باشند. به عبارت دیگر، کیفیت زندگی کاری یک راه مجاری ارتباطی باز و متناسبی را برای همه اعضاء سازمان فراهم می کند تا در تصمیماتی که بر شغلشان به طور خاص و بر محیط کارشان به طور عام اثر می گذارد، به نوعی دخالت داشته باشند تا در نتیجه آن مشارکت و رضایت شغلی آنان بیشتر شود و فشار عصبی ناشی ازکار برایشان کاهش یابد. در واقع کیفیت زندگی کاری نمایانگر نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که کارکنان براساس آن احساس مالکیت، خودگردانی، مسئولیت و عزت نفس می کنند. بنابراین بهبود کیفیت زندگی کاری، با افزایش تعهد سازمانی میتواند در کاهش رفتارهای ناهنجار کارمندان و کارکنان سازمانها موثر باشد.

 

کیفیت زندگی کاری از جمله مباحث مهمی است که در دنیای امروز بخش قابل توجهی از وقت و بودجه و توجه مدیران را به خود اختصاص داده است. اما کیفیت زندگی کاری براساس فرهنگ خاص هر سازمان معنی پیدا می کند. یعنی تصور هر  فضای فرهنگی از کیفیت زندگی کاری، تصور ویژه ای است که مدیران باید در جهت شناخت آن تلاش نمایند. بنابراین باید دید که زبان ساکت فرهنگ، کیفیت زندگی کاری را چگونه تفسیر می کند.

 

 

تاریخچه کیفیت زندگی کاری
توجهی که امروزه به کیفیت زندگی کاری می شود، بازتابی از تکامل اجتماعی و کاری در سازمان و جامعه می باشد. والتون[1] معتقد است که کیفیت زندگی کاری پاسخی برای کاهش بهره وری سازمان بود که در او اخر دهه 60 و اوایل دهه 70 از سوی تعدادی از روانشناسان صنعتی مطرح شد (والتون، 1973). هرتزبرگ[2] هم مطرح می کند که تعدادی از تحقیقات انجام شده در آمریکا و بریتانیا نشان میدهند که توسعه مدل طراحی مجدد شغل که هدف بهبود بهره وری کارکنان و کاهش نارضایتی شغلی است یک راه برای مقابله با عدم انعطاف تیلوریسم می باشد. همچنین کیفیت زندگی کاری با تغییر سازمانی که بیشتر افزایش انعطاف در سطح ا فقی (توسعه شغلی)[3] و در سطح عمودی (غنی سازی شغلی)[4] می باشد مرتبط است که مسلما شامل سطوح بالایی از مشارکت و انگیزش برای بهبود و جذاب کردن خودکار به جای شرایط کاری است (هرتزبرگ، 1959، ص 529).

 

 

تمپسن[5] هم مطرح کرده است، بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد کیفیت زندگی کاری در دهه 60 بر روانشناسی فرد و ادراک آن از محیط صنعتی مبتنی بود (تمپسن، 1983) و ریین[6] هم اشاره می کند، اصطلاح کیفیت زندگی کاری برای اولین بار در کنفرانس بین المللی در نیویورک در 1972 مطرح شد. که بر سهم دانش و شروع یک تئوری منسجم در چگونگی ایجاد شرایط بهتر برای زندگی کاری تاکید داشت (ریین، 1995، ص 9). در دهه 70 بیشتر سازمانهایی که از طریق تیلوریسم سنتی طراحی شغل کرده بودند، برای آنکه در مقابل سازمانهای ژاپنی رقابت کنند، به دنبال بهبود شرایط محیط کاری شدند.

 

 

بنابراین مفهوم کیفیت زندگی کاری عمدتا متاثر از مدیریت منابع انسانی در کشور ژاپن می باشد، که تاکید بر جنبه های روانی از طریق دو پدیده، مشارکت کارکنان درتصمیم گیریهای سازمان و مجهز کردن کارکنان به تواناییهای علمی، اخلاقی و مشارکتی[7] است (میرسپاسی، 1382) هازارد[8] اشاره می کند. در دهه 80 مفهوم کیفیت زندگی کاری یک اصطلاح عمومی برای مجموعه ای از شرایط در عرصه هایی نظیر سازمان، شرایط و محیط کاری، مشارکت و … مطرح بود که مفاهیم مشابهی در آلمان، “translated as the humanization of work” و در فرانسه “improvement of working conditions” و در بعضی از کشورهای اروپای شرقی “protection workers” به کار می رفتند که تفاوت این اصطلاحات نشان از تفاوت توجه به جنبه های مختلف کیفیت زندگی کاری است. به عبارت دیگر در دهه 80 مفهوم کیفیت زندگی کاری از عرصه روانشناسی خارج شد و بیشتر رویکرد اجتماعی – فنی در نظر گرفته شد، که چشم انداز سازمانی و گروهی بود. همچنین مفهوم کیفیت زندگی کاری با سیستمهای اجتماعی – فنی در طراحی شغل مانند غنی سازی شغل که بر مشارکت و مسئولیت پذیری کارکنان تاکید دارد مرتبط است (هازارد، 2003، ص 19) .

 

اخیرا شیوه های بهره وری و کیفیت زندگی کاری به قدری اهمیت و محبوبیت یافته اند که آنرا می توان نهضت ایدئولوژیکی نامید.  همچنین نگرشهای کیفیت زندگی کاری امکانات بیشتری را برای توسعه که از طریق پیوستن نیروهایی از نهضت کنترل کیفیت جامع بدست آورده است ایجاد می کند. کنترل کیفیت جامع سازمان به عنوان مجموعه ای از فرآیندهایی تلقی می شود که میتوان آنها را با کیفیت محصولات و خدمات مرتبط ساخت و بوسیله تکنیک های آماری و بهبود مستمر مدل بندی کرد (معدنی پول، 1381) .

 

 

 

نهضت کیفیت زندگی کاری
مطالعات مرتبط با کیفیت زندگی کاری از دهه 60 شروع شده و چند مرحله را سپری کرده است:

1-مرحله اول درطی دهه های 1969 تا 1974 واقع شده است که طی آن گروه وسیعی از محققین، دانش پژوهان، رهبران اتحادیه ها و مدیران دولتی به چگونگی نفوذ کیفیت تجربیات شغلی یک فرد علاقه مند شدند. یک سلسله بررسی ها و مطالعاتی که در دانشگاه میشیگان در بین سالهای 1963 تا 1973 انجام گرفت، به معطوف شدن توجهات به سوی آنچه که کیفیت استخدام با تاکید بر مجموع تجربیات شغلی بر روی فرد نامیده شده کمک کرد. دولت یک کمیسیون بهره وری فدرال را بوجود آورد. که این کمیسیون به نوبه خود هدایت یک سلسله آزمایشها و مطالعات را در مورد کیفیت زندگی کاری نیروی کار، مشارکت برنامه کیفیت کار دانشگاه میشیگان و مرکز ملی تازه تاسیس کیفیت کار را برعهده گرفت. این شور و هیجان اولیه در اواسط دهه 1970 استمرار داشت تا اینکه همزمان با موضوعات دیگری که عمدتا تورم و هزینه های انرژی توجه عمومی رابه سوی خود جلب کرد و در اواسط دهه 1970 فروکش کرد.

2-موج دوم از علاقه مندیها به مفهوم کیفیت زندگی کاری از سال 1979 شروع و تا به امروز ادامه دارد. احتمالا مهمترین عامل ایجاد این علاقه مندی رقابت بین المللی بوده است. ایالات متحده با رقابت فزاینده ای در بازارهای بین المللی و نیز در بازارهای داخلی به واسطه وجود اطلاعات خارجی مواجه بود. آمریکاییها به فکر  فرو رفتند که شاید سایر کشورها از نقطه نظر مدیریتی کار متفاوتی را انجام می دهند که بر اثر بخش نمودن آنها موثر است. ژاپنی ها به طور عمده ای تحت تاثیر این پدیده قرار گرفتند. مدیران آمریکایی فرضیه سبکهای مدیریتی جایگزین و شیفته این موضوع شدند که شاید سایر مدیریتها خود را به سطح بالاتری توسعه دهند. بنابراین در دهه 1980 کیفیت زندگی کاری مجددا به طور عمده مورد توجه قرار گرفت.

 

 

 

[1] Walton

[2] Hertzberg

[3] Job enlargement

[4] Job enrichment

[5] Thompson

[6] Ryan

[7] Empowerment

[8] Huzzard Tony

[9] International Labour organization

[10] Vandel &Bendasc

[11] Flippo

[12] Waitayangkoon

[13] Job Satisfaction

[14] Comings

[15] Cassio waynef

[16] Nadler Dawid A.Lawler Edward

[17] Szilaggi Andrewd and Walace Marcy

 

 

 

فهرست مطالب
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشی کیفیت زندگی کاری

بخش اول: ادبیات عمومی پژوهش کیفیت زندگی کاری
مقدمه 13
تاریخچه کیفیت زندگی کاری 13
نهضت کیفیت زندگی کاری 15
مفهوم و تعارف کیفیت زندگی کاری 16
شاخص‌های کیفیت زندگی کاری 21
مشارکت در تصمیم‌گیری 23
فضای کاری 23
مزایا، خدمات و امکانات رفاهی 23
شاخص‌های کیفیت زندگی کاری(QWL) والتون 26
حقوق منصفانه و کافی 26
نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد 27
محیط کاری ایمن و بهداشتی 28
تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم 28
قانون‌گرایی در سازمان 28
وابستگی اجتماعی زندگی کاری 28
فضای کلی زندگی 29
یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان 29
توسعه قابلیت‌های انسانی 29
تلاش‌های موفق در زمینه کیفیت زندگی کاری 31
نتایج کیفیت زندگی کاری 31
استراتژی‌های بهبود کیفیت زندگی کاری 33
مدیریت مشارکتی 34
تیم های کاری خودگردان 35
غنی وسازی و طراحی مجدد شغل 36
رهبری مؤثر و رفتار سرپرستی 37
برنامه‌های کیفیت زندگی کاری 38
اهداف برنامه های کیفیت زندگی کاری 40

بخش دوم: ادبیات ویژه پژوهش کیفیت زندگی کاری
پژوهش‌های خارج کشور 77
پژوهش‌های داخل کشور 87

تاریخچه و شرحی بر شرکت سهامی بیمه ایران 90
آموزش در بیمه ایران 92
مدیریت وجوه و سرمایه گذاری 94
روابط عمومی و اطلاع رسانی 95
تبلیغات و اطلاع رسانی 95
فعالیت اتکایی و بین الملل بیمه ایران 96
اتکایی قبولی 96
اتکایی واگذاری 96
قراردادی 96
اختیاری 96
بیمه های انرژی 97
مکانیزاسیون بیمه ایران 97
طراحی و بهبود سیستم های موجود 97
پشتیبانی فنی 97
عملکرد شبکه 97
ایجاد سیستم های جدید 98
اهداف برنامه ها و امتیازات بیمه ایران 98
منابع
 

  • راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2

    راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2 کلمات کلیدی : راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2 تالیف آتناسیوس پاپولیس - یو اس پیلای برگردان نجمه رحیمی شاندیز رفتن به سایت اصلی راهنمای کتاب…

  • یادگیری تقویتی و اجزای آن و اجرایی کردن یک مثال عامل

    یادگیری تقویتی و اجزای آن و اجرایی کردن یک مثال عامل یادگیری ماشین یادگیری تقویتی الگوریتم های یادگیری مسائل یادگیری تقویتی دانلود پروژه مطالعاتی درس یادگیری ماشین یادگیری تقویتی و اجزای آن و اجرایی کردن یک مثال عامل اجزا یک…

  • مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏

    مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏ مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏ همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروشگاه…

  • بررسی اثربخشی سرمایه فکری بر عملکرد مالی صنعت بانکداری

    بررسی اثربخشی سرمایه فکری بر عملکرد مالی صنعت بانکداری مدیریت سرمایه فکری عملکرد مالی در بانک پارسیان پایان نامه تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی رابطه مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی پایان نامه تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی…

  • شناسایی و اجرای آراء داوری های خارجی در حقوق ایران

    شناسایی و اجرای آراء داوری های خارجی در حقوق ایران داوری خارجی در حقوق ایران اجرای آرا داوریهای خارجی شناسایی آرا داوریهای خارجی اجرای آراء داوری های خارجی در حقوق ایران شناسایی آراء داوری های خارجی در حقوق ایران دانلود…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی کیفیت زندگی کاری

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی کیفیت زندگی کاری کلمات کلیدی : مبانی نظری کیفیت زندگی کاری دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی کاری پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری دانلود پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری پیشینه داخلی کیفیت زندگی کاری پیشینه خارجی…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی انگیزه پیشرفت

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی انگیزه پیشرفت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزه پیشرفت مبانی نظری انگیزه پیشرفت پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت پیشینه داخلی انگیزه پیشرفت پیشینه خارجی انگیزه پیشرفت پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت پیشینه نظری انگیزه پیشرفت…

  • پاورپوینت مديريت پرسنلي

    پاورپوینت مديريت پرسنلي پاورپوینت مديريت پرسنلي مديريت پرسنلي مديريت پرسنلي يا اداره امور کارکنان وظايف مديريت پرسنلي يا مديريت امور کارکنان اهداف مديريت منابع انساني عوامل موثر بر مديريت پرسنلي عوامل بيرونيموثر بر مديريت پرسنلي عوامل دروني موثر بر مديريت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری 49 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری 49 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه های یادگیری مبانی نظری نظریه های یادگیری پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری پیشینه داخلی نظریه های یادگیری پیشینه خارجی نظریه های یادگیری…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان پیشینه فناوری اطلاعات در سازمان مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان ادبیات نظری تحقیق فناوری اطلاعات…

  • سورگوم ( sorghum bicolor)

    سورگوم ( sorghum bicolor) سورگوم اصلاح سورگوم منشا ، گونه ها و نژاد سورگوم دانلود مقاله سورگوم ( sorghum bicolor) سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه…

  • شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی (کامل و آپدیت شده)

    شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی (کامل و آپدیت شده) مدیریت آموزشی احراز پست مدیریت مدیران واحدهای آموزشی توسعه در نظام آموزش و پرورش دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانلود پایان نامه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان 174 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان 174 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت اجتماعی زنان مبانی نظری هویت اجتماعی زنان پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان پیشینه داخلی هویت اجتماعی زنان پیشینه خارجی هویت اجتماعی زنان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق افسردگی 45 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق افسردگی 45 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه افسردگی مبانی نظری افسردگی پیشینه تحقیق افسردگی پیشینه داخلی افسردگی پیشینه خارجی افسردگی پیشینه پژوهش افسردگی پیشینه نظری افسردگی ادبیات نظری افسردگی چارچوب نظری افسردگی…

  • ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC

    ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC ارزیابی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک bsc…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره 4( درآمدهای حاصل از عملیات مبادله ای)

    پاورپوینت استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره 4( درآمدهای حاصل از عملیات مبادله ای) پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره‌ 4 پاورپوینت درآمدهای حاصل از عملیات مبادله ای تحقیق درآمدهای حاصل از عملیات مبادله ای مقاله درآمدهای حاصل از عملیات مبادله ای پاورپوینت…

  • بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی

    بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی زمین شناسی اقلیم شناسی اشکال فرسایشی حوضه آبخیز رودخانه سقز بررسی زمین شناسی و اقلیم شناسی و تاثیر آن بر اشکال فرسایشی بررسی زمین شناسی حوضه آبخیز رودخانه…

  • پرسشنامه تاثیر کیفیت سیستم های اطلاعاتی مدیریت پروژه بر روی مدیریت و موفقیت پروژه

    پرسشنامه تاثیر کیفیت سیستم های اطلاعاتی مدیریت پروژه بر روی مدیریت و موفقیت پروژه پرسشنامه سیستم های اطلاعاتی مدیریت پروژه پرسشنامه کیفیت سیستم های اطلاعاتی مدیریت پروژه پرسشنامه مدیریت و موفقیت پروژه رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر…

  • پاورپوینت كاربرد اهرمها در بدن

    پاورپوینت كاربرد اهرمها در بدن کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت كاربرد اهرمها در بدن پاورپوینت كاربرد اهرمها در بدن كاربرد اهرمها در بدن تحقیق كاربرد اهرمها در بدن بررسی كاربرد اهرمها در بدن تعیین نوع اهرمها در بدن عوامل موثر…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت از زندگی زناشویی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت از زندگی زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رضایت از زندگی زناشویی مبانی نظری رضایت از زندگی زناشویی پیشینه تحقیق رضایت از زندگی زناشویی پیشینه داخلی رضایت از زندگی زناشویی پیشینه خارجی…

  • بررسی رئوس مکاتب فکری در امنیت بین المللی با تاکید بر نظریه هژمونی

    بررسی رئوس مکاتب فکری در امنیت بین المللی با تاکید بر نظریه هژمونی نظریه هژمونی امنیت بین المللی مکاتب فکری در امنیت بین المللی رئوس مکاتب فکری در امنیت بین المللی با تاکید بر نظریه هژمونی دانلود پایان نامه امنیت…

  • بررسی ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن

    بررسی ابعاد یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در آن ابعاد یادگیری یادگیری مادام العمر پایان نامه یادگیری مادام العمر ابعاد یادگیری مادام العمر یادگیری مادام العمر در دانشجویان نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر رفتن به سایت…

  • آثار حقوقی انتقال سهام

    آثار حقوقی انتقال سهام ماهیت حقوقی سهم آثار حقوقی انتقال سهم انتقال سهم در شرکتهای تعاونی انتقال مالكیت سهام اجرای حقوق و تعهدات ناشی از انتقال سهم آثار حقوقی انتقال سهام دانلود تحقیق آثار حقوقی انتقال سهام رفتن به سایت…

  • پروپوزال ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک

    پروپوزال ارزیابی اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک توانمندسازی منابع انسانی تاثیر توانمندسازی بر عملکرد کارکنان اثرات توانمندسازی منابع انسانی بر کارکرد بانک تاثیر توانمندسازی منابع انسانی بر عملکرد سازمان دانلود پروپوزال توانمندسازی منابع انسانی پروپوزال ارزیابی اثرات توانمندسازی…

  • ماهیت و مزایا انواع برند و بررسی جایگاه برند در محصول

    ماهیت و مزایا انواع برند و بررسی جایگاه برند در محصول کلمات کلیدی : پایان نامه برند پایان نامه مدیریت برند وظایف مدیریت برند نحوه شکل گیری برند رویکردهای مدیریت برند جايگاه‌ برند در جهان امروز جایگاه مدیریت برند در…