مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه کارت عابر بانک
مبانی نظری کارت عابر بانک
پیشینه تحقیق کارت عابر بانک
پیشینه داخلی کارت عابر بانک
پیشینه خارجی کارت عابر بانک
پیشینه پژوهش کارت عابر بانک
پیشینه نظری کارت عابر بانک
ادبیات نظری کارت عابر بانک
چارچوب نظری کارت عابر بانک

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری کارت عابر بانک تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق کارت عابر بانک در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

تعریف كارت های اعتباری (بانكی)
كارت ها وسیله ای جهت پرداخت و مبادله می باشند. سالیان متمادی است كه پول، سكه و پس از آن اسكناس به خاطر سه ویژگی راحتی، سادگی و سرعت استفاده از آن، به عنوان بهترین وسیله جهت پرداخت مطرح است. با سپری شدن دوران صنعتی، رشد دانش فنی و پیشرفت های شگرف جوامع، افزایش حجم مبادلات و به دنبال آن افزایش حجم نقدینگی، به وسیله ای آسان تر جهت انجام معاملات مهم و حساس نیاز بود و مشتریان روش های جدیدی را جهت پرداخت معاملات خویش طالب بودند. تغییرات شیوه های رفتاری و زندگی مردم، نیاز و تقاضای عمومی برای استفاده از امكانات و تسهیلات بیش تر در خصوص پرداخت ها، بانك ها موسسات مالی را به فكر راه چاره واداشت. در نتیجه تلاش های همه جانبه برای رفع نیاز مشتریان، وسیله جدیدی جهت پرداخت با عنوان كارت های بانكی یا اعتباری به وجود آمد. 

 

 

از جمله عواملی كه در صدور كارت های اعتباری موثر بوده، می توان به عواملی نظیر افزایش نرخ تورم، رقابت های فشرده بین بانك ها، امكان دستبرد به منابع پولی، مسائل امنیتی مربوطه و پیشرفت های چشم گیر در فناوری به خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره نمود ( Blanchflower D. G, 1998, p. 9).كارت اعتباری (بانكی) عبارت است از كارتی پلاستیكی یا كاغذی كه توسط صادر كننده (بانك، موسسات مالی و …) صادر می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد، مشتریان می توانند با عرضه این كارت ها در جایگاه های مشخص از خدمات آن ها بهره مند شوند و به عبارت دیگر كالا و خدمات مورد نیاز خود را خریداری نمایند. به طور كلی می توان كارت های اعتباری (بانكی) را اینگونه تعریف كرد: كارت وسیله ای الكترونیكی است كه بر اساس اصول فنی خاص و رعایت مسائل ایمنی برای متقاضی صادر می شود و دارنده كارت می تواند با استفاده از كارت مزبور از طریق ماشین های خود پرداز  و یا پایانه های فروش  وجوه و یا اعتبار واریز شده به حساب خود را دریافت یا به حساب دیگری منتقل نماید .(Duca J.V, 1995,  p. 83) كارت های اعتباری (بانكی) انواع مختلفی دارند كه در ادامه، ابتدا اشاره ای مختصر به تاریخچه به وجود آمدن كارت های اعتباری داشته و سپس انواع آنها از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند.

 

 

 

تاریخچه كارت های اعتباری
 شاید بتوان از آمریكا به عنوان اولین كشور  ارائه دهنده كارت های اعتباری  نام برد. پدید آمدن ایده كارت اعتباری به سال ها پیش بر می گردد كه اولین بار در سال 1860 توسط ادوارد پلای دانشمند بزرگ آمریكایی ارائه گردید. قریب چهل سال بعد جان .سی.پیتگنرو نوعی كارت پول كاغذی جهت مشتریان طراحی كرد ولی با استقبال چشم گیری مواجه نشد. بعد از پنجاه سال تقریباً در دهه 1950 استفاده از وسیله ای به نام كارت به جای پول در كشور آمریكا معمول گشت. در دهه 1950 اولین كارت های پلاستیكی به جای پول نقد، جهت پرداخت مستقیم هزینه های خرید كالا یا خدمات توسط موسسه دینرز  منتشر شد. البته كارت های مزبور برای طبقه خاصی از افراد و به عنوان نشانه ای قراردادی طراحی شدند و دارنده كارت می توانست با ارائه آن و بدون پرداخت پول نسبت به خرید یا استفاده از خدمات شهری، در منطقه جغرافیایی محدود، اقدام نماید. به نظر می رسد بر همین اساس كارت های متداول امروزی در موسسات مالی و خدماتی رواج یافته اند.  كارت به عنوان وسیله نوین جهت تسریع در امور پرداخت وجوه كالا و خدمات در دو نوع كاغذی (مقوایی) و پلاستیكی معمول می باشد. كارت های كاغذی توسط موسسات خدمات عمومی صادر و به عنوان بلیط اتوبوس و قطار یا راه آهن شهری مورد استفاده قرار می گیرند. كارت های پلاستیكی بیش تر توسط موسسات مالی نظیر بانك ها و یا موسسات غیر مالی مانند مخابرات، ثبت احوال، راهنمایی رانندگی صادر و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

 

 

 

كارت های اولیه از لحاظ فناوری ساخت و همچنین خدماتی كه ارائه می دادند بسیار ساده بودند ولی به علت استفاده چشم گیر و تقاضای روز افزون برای دریافت این نوع كارت ها و خدمات جدید، و نیز مسائل امنیتی كه در خصوص این كارت ها به وجود آمد، كم كم در فناوری ساخت كارت ها و همچنین نوع خدماتی كه به وسیله این كارت ها ارائه می شد، تغییرات اساسی پدید آمد و كارت های الكترونیكی به بازار آمد.با الكترونیكی شدن كارت های اعتباری و بكارگیری پایانه های فروش كه از سال 1983 مطرح شد، امكان تشخیص هویت ارائه دهنده كارت اعتباری در فروشگاه ها و اطلاع دقیق از اعتبار باقیمانده كارت به صورت پیوسته فراهم گردید. گسترش تجارت الكترونیكی باعث به وجود آمدن نیازهای جدید در خصوص كارت های اعتباری گردید، این نیازهای جدید سبب شد كه كارت های اعتباری جدیدی به نام كارت های هوشمند ارائه گردد. یكی از نیازهای اساسی تجارت الكترونیكی كارت اعتباری است و بدون داشتن كارت اعتباری به خصوص در سطح خرده فروشی، تجارت الكترونیكی با مشكلات جدی مواجه خواهد شد. 
امروزه كارت های اعتباری در انواع مختلف جهت ارائه خدمات متنوع با دارا بودن قابلیت استفاده در سطح ملی و بین المللی صادر می شوند و مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. دامنه كاربرد كارت در زندگی اقتصادی از وسعت و گستردگی قابل ملاحظه ای برخوردار است و بسیاری از پرداخت ها و دریافت ها و تأمین بسیاری از كالاها و خدمات نظیر عملیات بانكی و پرداخت هزینه های مرتبط با مسافرت و بیمه از این طریق امكان پذیر است.(Boeschoten W, 2002, p. 41) 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1) بانکداری الکترونیک    3
انواع خدمات بانکداری الکترونیکی    3
شبکه های مدیریت یافته    4
اینترنت با رایانه های شخصی    4
بانکداری تلفنی    4
ماشین های خودپرداز    4
بانکداری موبایلی    5
بانکداری دفتری    5
خدمات بانکی مبتنی بر تلویزیون    6
صفحات وب    6
بانکداری خانگی    7
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک    7
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه    7
دوره دوم – اتوماسیون جلوی باجه    8
دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حساب ها    9
دوره چهارم – یکپارچه سازی سیستم ها    11
2-3) اجزای بانکداری الکترونیک در ایران    13
انواع کارت ها    13
شبکه شتاب    13
سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی    13
شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین بانکی    13
شبکه مرکزی سوئیفت    14
2-4) کارت های اعتباری    14
تعریف كارت های اعتباری (بانكی)    14
تاریخچه كارت های اعتباری    16
شاید بتوان از آمریكا به عنوان اولین كشور  ارائه دهنده كارت های اعتباری  نام برد. پدید آمدن ایده كارت    16
انواع كارت های اعتباری    18
انواع كارت از لحاظ شیوه تسویه    18
انواع كارت از لحاظ فناوری ساخت    21
انواع كارت به لحاظ گسترده جغرافیایی كاربرد    23
مزایای استفاده از كارت های اعتباری    25
2-15) پیشینه تحقیق    27
پیشینه های داخلی    27
پیشینه های خارجی    31
جدول 2-2) پيشينه تحقيق    34
منابع و مآخذ    44

 

 

 

  • مبانی نظری ارزیابی و سنجش کارایی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

    مبانی نظری ارزیابی و سنجش کارایی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد بیمه با…

  • بررسی منابع تغذیه با تاکید و تحلیل بر SMPS

    بررسی منابع تغذیه با تاکید و تحلیل بر SMPS منابع تغذیه سوئیچینگ منبع تغذیه الکترونیکی بررسی منابع تغذیه با تاکید و تحلیل بر SMPS دانلود پایان نامه منبع تغذیه دانلود پایان نامه منابع تغذیه سوئیچینگ دانلود پایان نامه برق دانلود…

  • پروپوزال بررسی وضعیت اعتباری دریافت کنندگان تسهیلات و تصمیم گیری براساس آن برای پرداخت تسهیلات به مشتریان

    پروپوزال بررسی وضعیت اعتباری دریافت کنندگان تسهیلات و تصمیم گیری براساس آن برای پرداخت تسهیلات به مشتریان مدیریت ریسک اعتباری شاخص های انتخاب متقاضیان معتبر تسهیلات اعتباری پارامترهای موثر در انتخاب متقاضیان معتبر تسهیلات اعتباری کاهش احتمال عدم باز پرداخت…

  • جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی

    جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی کلمات کلیدی : جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی رفتن به سایت اصلی جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی…

  • پرسشنامه مقیاس پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون

    پرسشنامه مقیاس پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون کلمات کلیدی : پرسشنامه پرخاشگری نوجوانان پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ پرسشنامه پرخاشگری ایزنگ پرسشنامه برای پرخاشگری پرسشنامه سنجش پرخاشگری نوجوانان پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و ویلسون دانلود پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلین…

  • پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی

    پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی تحلیل فریدمن تحلیل عاملی اکتشافی سیستم اطلاعات اجرایی شركت صنایع تجهیزاتی نفت مدیریت اثر بخش سیستم‌های اطلاعاتی اجرایی سیستم EIS پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی شناسایی عوامل…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فرآیندهای مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فرآیندهای مدیریت دانش مبانی نظری فرآیندهای مدیریت دانش دانلود مبانی نظری فرآیندهای مدیریت دانش پیشینه تحقیق فرآیندهای مدیریت دانش ادبیات نظری فرآیندهای مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه فرآیندهای مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه…

  • تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان

    تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان مدیریت منابع انسانی ارزشیابی عملكرد كاركنان نقش اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان نقش اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی در ارزشیابی عملکرد…

  • عفو خصوصی در حقوق موضوعه ایران و بررسی شرایط و تشریفات اعطای آن

    عفو خصوصی در حقوق موضوعه ایران و بررسی شرایط و تشریفات اعطای آن قلمرو عفو خصوصی آثار عفو خصوصی یژگی های عفو خصوصی شرایط اعطای عفو خصوصی مبنای حقوقی عفو خصوصی تشریفات اعطای عفو خصوصی عفو خصوصی در حقوق موضوعه…

  • اثر صمغ گوار و آنزیم آلفا آمیلاز بر بهبود کیفیت نان بربری نیم پز منجمد

    اثر صمغ گوار و آنزیم آلفا آمیلاز بر بهبود کیفیت نان بربری نیم پز منجمد صمغ گوار آنزیم آلفا آمیلاز نان تهیه شده از خمیر منجمد بهبود کیفیت نان بربری نیم پز منجمد دانلود مقاله اثر صمغ گوار و آنزیم…

  • بررسی رابطه‌ی حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی در شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی رابطه‌ی حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی در شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حاکمیت شرکتی ارزش افزوده‌ اقتصادی مالکیت نهادی تمرکز مالکیت رابطه‌ حاکمیت شرکتی و ارزش افزوده‌ی اقتصادی بررسی رابطه‌ حاکمیت شرکتی و ارزش…

  • پاورپوینت كليات بازاريابي بين المللي( فصل اول کتاب بازاریابی بین المللی تألیف میرزا حسن حسینی)

    پاورپوینت كليات بازاريابي بين المللي( فصل اول کتاب بازاریابی بین المللی تألیف میرزا حسن حسینی) پاورپوینت كليات بازاريابي بينالمللي ( فصل اول کتاب بازاریابی بین المللی تألیف دکتر میرزا حسن حسینی) پاورپوینت فصل اول کتاب بازاریابی بین المللی تألیف دکتر…

  • ابعاد و منابع حمایت اجتماعی و بررسی سیستم های آن

    ابعاد و منابع حمایت اجتماعی و بررسی سیستم های آن کلمات کلیدی : منابع حمایت اجتماعی ابعاد حمایت اجتماعی سیستم های حمایت اجتماعی تعریف نظری حمایت اجتماعی تعریف عملیاتی حمایت اجتماعی تحقیق کامل حمایت اجتماعی طبقه بندی حمایت اجتماعی و…

  • اندازه گیری اسپکتروفوتومتریک مقادیر بسیار ناچیز پالادیوم در نمونه های مائی توسط تکنیک یک مرحله ای میکرواستخراج مایع - مایع پخشی در سرنگ

    اندازه گیری اسپکتروفوتومتریک مقادیر بسیار ناچیز پالادیوم در نمونه های مائی توسط تکنیک یک مرحله ای میکرواستخراج مایع - مایع پخشی در سرنگ میکرو استخراج مایع مایع پخشی در سرنگ پالادیوم اسپکتروفوتومتری ماوراء بنفش مرئی رفتن به سایت اصلی اندازه…

  • پرسشنامه عملکرد خانواده 53 سوالی با روایی و پایایی

    پرسشنامه عملکرد خانواده 53 سوالی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه عملكرد خانواده پرسشنامه عملکرد خانواده doc پرسشنامه عملکرد خانواده fad پرسشنامه استاندارد عملکرد خانواده پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین پرسشنامه عملکرد خانواده 53 سوالی پرسشنامه عملکرد خانواده فرم…

  • بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عوامل آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی عوامل انسانی موثر بر پیشرفت تحصیلی عوامل آموزشگاهی موثر بر پیشرفت تحصیلی عوامل پیشرفت تحصیلی…

  • نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها

    نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها منابع سازمان فناوری اطلاعات برنامه ریزی منابع سازمان نقش آی تی در كاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها و شركتها نقش آی تی در ERP و کاهش هزینه‌های كیفیت سازمانها…

  • بررسی گسترش همکاری صنعت بیمه و بازار سرمایه

    بررسی گسترش همکاری صنعت بیمه و بازار سرمایه بیمه بازار سرمایه سرمایه‌گذاری بیمه‌های اعتباری توسعه‌ صنعت بیمه اوراق بهادار بیمه‌ای دانلود پایان نامه رشته بیمه بررسی گسترش همکاری صنعت بیمه و بازار سرمایه دانلود پایان نامه بیمه دانلود پایان نامه…

  • ماهیت حقوقی سهم و انتقال آن در ایران

    ماهیت حقوقی سهم و انتقال آن در ایران ماهیت حقوقی سهم نحوه نقل و انتقال سهم در شرکت‏های تعاونی انتقال سهام در شرکت‏های تعاونی شرکت تعاونی در حقوق ایران شرایط حقوقی انتقال سهام آثار حقوقی انتقال سهام دانلود پایان نامه…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش سبک های نوین رهبری مالی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش سبک های نوین رهبری مالی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های نوین رهبری مالی مبانی نظری سبک های نوین رهبری مالی پیشینه تحقیق سبک های نوین رهبری مالی پیشینه داخلی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزه پیشرفت مبانی نظری انگیزه پیشرفت پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت پیشینه داخلی انگیزه پیشرفت پیشینه خارجی انگیزه پیشرفت پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت پیشینه نظری انگیزه پیشرفت…

  • پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها

    پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها دانلود رایگان پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها آشنایی با طراحی الگوریتم ها طراحی الگوریتم ها کارایی، تحلیل و مرتبه الگوریتم ها روش تقسیم و حل برنامه نویسی…

  • مبانی نظری ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش در کارکنان

    مبانی نظری ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش در کارکنان کلمات کلیدی : ابعاد تسهیم دانش ابعاد سرمایه اجتماعی مبانی نظری تسهیم دانش مبانی نظری سرمایه اجتماعی رابطه سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش نظریه ها و تئوری های سرمایه…

  • بررسی پوشش اجتماعی مرد و زن مسلمان با تاکید بر دیدگاه عقل و فطرت

    بررسی پوشش اجتماعی مرد و زن مسلمان با تاکید بر دیدگاه عقل و فطرت پوشش در قرآن حدود حجاب در قران پوشش زن در قران محدوده حجاب در قرآن پوشش زن در اسلام پوشش مردان در اسلام پوشش در قرآن…

  • شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی (کامل و آپدیت شده)

    شناسائی عوامل و شرایط موثر برای احراز پست مدیریت، مدیران واحدهای آموزشی (کامل و آپدیت شده) مدیریت آموزشی احراز پست مدیریت مدیران واحدهای آموزشی توسعه در نظام آموزش و پرورش دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانلود پایان نامه…