مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

  • عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

    عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران طلاق عسروحرج ماده 1130 قانون مدنی درخواست طلاق از سوی زوجه طلاق بر مبنای عسر و حرج زن عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری تعارض سازمانی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری تعارض سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعارض سازمانی مبانی نظری تعارض سازمانی پیشینه تحقیق تعارض سازمانی پیشینه داخلی تعارض سازمانی پیشینه خارجی تعارض سازمانی پیشینه پژوهش تعارض سازمانی پیشینه نظری…

  • پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز

    پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز پاورپوینت کیفیت زندگی کاری در دنیای امروز تعریف کيفيت زندگي کاري شاخص های کیفیت زندگی کاری سازمان وکیفیت زندگی کاری شاخص های هشت گانه کیفیت زندگی کاری ابعاد کيفيت زندگي کاري فلسفه وجودی…

  • پروپوزال بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها

    پروپوزال بررسی اثربخشی سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در بانکها پروپوزال سرمایه اجتماعی پروپوزال مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش…

  • پرسشنامه پیش بینی میزان انطباق رفتار مدیران با سبک رهبری معنوی از طریق نمره فاصله قدرت

    پرسشنامه پیش بینی میزان انطباق رفتار مدیران با سبک رهبری معنوی از طریق نمره فاصله قدرت پرسشنامه فاصله قدرت دانلود پرسشنامه فاصله قدرت پرسشنامه استاندارد فاصله قدرت پرسشنامه محقق ساخته فاصله قدرت دانلود پرسشنامه رهبری معنوی پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی…

  • پاورپوینت مهارت برقراري ارتباط مؤثر

    پاورپوینت مهارت برقراري ارتباط مؤثر پاورپوینت مهارت برقراري ارتباط مؤثر تحقیق مهارت برقراري ارتباط مؤثر چرامهارت برقراري ارتباط موثرمهم است تعريف ارتباط چرا ارتباط مهم است ویژگیهای ارتباط موثر ارتباط ناموثر چه عواملی در ارتباط مهم است ؟ عناصر اصلي…

  • پاورپوینت فصول 1 الی 5 کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری

    پاورپوینت فصول 1 الی 5 کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری کتاب اصول و…

  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق جو اخلاقی 40 صفحه

    دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق جو اخلاقی 40 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری جو اخلاقی ادبیات نظری جو اخلاقی چارچوب نظری جو اخلاقی فصل دوم پایان نامه جو اخلاقی دانلود مبانی نظری جو اخلاقی پیشینه جو اخلاقی پیشینه تحقیق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش مبانی نظری تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش دانلود مبانی نظری تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش ادبیات نظری تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش فصل…

  • پایان نامه کارشناسی روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان رابطه هوش و خلاقیت و بررسی آنها در بین دانش آموزان

    پایان نامه کارشناسی روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان رابطه هوش و خلاقیت و بررسی آنها در بین دانش آموزان پایان نامه کارشناسی روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان رابطه هوش و خلاقیت و بررسی آنها در بین دانش آموزان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی 2 مبانی نظری سرسختی ادبیات نظری سرسختی چارچوب نظری سرسختی فصل دوم پایان نامه سرسختی دانلود مبانی نظری سرسختی پیشینه سرسختی پیشینه تحقیق سرسختی پیشینه داخلی سرسختی پیشینه خارجی سرسختی پیشینه پژوهش سرسختی پیشینه…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی

    پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 با موضوع گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 استاندارد حسابداری شماره 6 تحقیق استاندارد حسابداری شماره 6 پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره شش پاورپوینت گزارش عملکرد…

  • دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس

    دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس کلمات کلیدی : پرسشنامه مهارتهای مقابله ای پرسشنامه مهارت های مقابله ای پرسشنامه پاسخهای مقابله ای پرسشنامه سبک مقابله ای پرسشنامه سبک های مقابله ای پرسشنامه مهارت های مقابله ای پرسشنامه راهبردهای…

  • ادبیات و مبانی نظری عزت نفس 102 آپدیت شده

    ادبیات و مبانی نظری عزت نفس 102 آپدیت شده کلمات کلیدی : ادبیات نظری عزت نفس مبانی نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس پیشینه داخلی عزت نفس…

  • پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

    پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه پرسشنامه شهر الکترونیک پرسشنامه شهر الکترونیکی پرسشنامه ارزیابی آمادگی شهر الکترونیکی پرسشنامه پیاده سازی شهر الکترونیکی دانلود پرسشنامه شهر الکترونیک دانلود استاندارد پرسشنامه شهر الکترونیک…

  • بررسی حقوقی تغییرات مصونیت پارلمانی در ایران

    بررسی حقوقی تغییرات مصونیت پارلمانی در ایران مصونیت پارلمانی تحول کاربردی مصونیت پارلمانی تحول مفهومی مصونیت پارلمانی پیشینه مصونیت پارلمانی در حقوق ایران تحول مفهومی و کاربردی مصونیت پارلمانی در حقوق ایران دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق بررسی حقوقی…

  • مدل برنامه نویسی ریاضی فازی مبتنی بر اعتبار برای طراحی لجستیک سبز تحت عدم قطعیت

    مدل برنامه نویسی ریاضی فازی مبتنی بر اعتبار برای طراحی لجستیک سبز تحت عدم قطعیت مدل برنامه نویسی ریاضی فازی مبتنی بر اعتبار برای طراحی لجستیک سبز تحت عدم قطعیت رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه چکیدهاندازه گیری و کنترل…

  • کاربرد سیستم ABC در محاسبه بها تمام شده فعالیتهای موسسات آموزش عالی كشور

    کاربرد سیستم ABC در محاسبه بها تمام شده فعالیتهای موسسات آموزش عالی كشور هزینه یابی بر مبنا فعالیت کاربرد سیستم ABC در موسسات آموزش عالی بها تمام شده فعالیتهای موسسات آموزش عالی کاربرد سیستم ABC در محاسبه بها تمام شده…

  • تشریح ماهیت و عوامل نیات رفتاری مشتری

    تشریح ماهیت و عوامل نیات رفتاری مشتری کلمات کلیدی : نیات رفتاری مشتریان مدل نیات رفتاری ابعاد نیات رفتاری تعریف نیات رفتاری نیات رفتاری در تبليغات موبایلی تحقیق در مورد نیات رفتاری مشتریان انگیزه های اقدام به خرید مصرف کننده…

  • سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

    سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM پایان‌نامه ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان…

  • معماری مدار باتری

    معماری مدار باتری باتری معماری مدار باتری تخلیه الکترواستاتیک بالا (ESD) برد مدار چالشی (PCB) معماری مدار باتری دانلود مقالات برق و الکترونیک دانلود مقاله معماری مدار باتری رفتن به سایت اصلی معماری مدار باتری     چکیده نیازهای بسته…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد زناشویی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد زناشویی مبانی نظری تعهد زناشویی دانلود مبانی نظری تعهد زناشویی پیشینه تحقیق تعهد زناشویی ادبیات نظری تعهد زناشویی فصل دوم پایان نامه تعهد زناشویی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد زناشویی ادبیات و مبانی…

  • پاورپوینت مدیریت بحران و انواع مدلهای آن

    پاورپوینت مدیریت بحران و انواع مدلهای آن پاورپوینت مدیریت بحران و انواع مدلهای آن تعریف بحران انواع بحران مقایسه بحران های تدریجی و ناگهانی موقعیت بحران مراحل بحران پیشگیری بحران مدیریت بحران مدلهاي مديريت بحران نظريه تعادل در مديريت بحران…

  • امکان سنجی پیاده سازی بودجه عملیاتی در شرکت نفت

    امکان سنجی پیاده سازی بودجه عملیاتی در شرکت نفت بودجه ریزی عملیاتی پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل شه اجرای بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل شه پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در شرکت نفت…

  • پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری بتنکورت و برون (1997) با روایی و پایایی

    پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری بتنکورت و برون (1997) با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی مشتری پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری 22 سوالی پرسشنامه رفتار شهروندی مشتری بتنکورت…