مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

  • ارزیابی ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت و بررسی حدود اختیارات مدیران شرکت در انجام معاملات

    ارزیابی ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت و بررسی حدود اختیارات مدیران شرکت در انجام معاملات دانلود پایان نامه ماده 118 دانلود پایان نامه مسئولیت مدنی مدیران ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت مسئولیت مدنی مدیران شركتهای تجاری حدود اختیارات…

  • بررسی تئوری پدیده تراوش با توجه به آمار سدسازی و مطالعات اخیر در زمینه تراوش

    بررسی تئوری پدیده تراوش با توجه به آمار سدسازی و مطالعات اخیر در زمینه تراوش علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی بررسی فشار پیزومتریک در بدنه سد پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی بررسی…

  • رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران

    رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران رضایت شغلی تعهد سازمانی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی رضایت شغلی پرستاران تعهد سازمانی پرستاران رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت…

  • بررسی پیدایش و عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک و موانع اجرای آن

    بررسی پیدایش و عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک و موانع اجرای آن دولت الکترونیک فناوری اطلاعات پیدایش دولت الکترونیک موانع اجرای دولت الکترونیک عوامل موثر بر اجرای موفق دولت الکترونیک بررسی پیدایش و عوامل موثر بر اجرای موفق…

  • ادبیات و مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز

    ادبیات و مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند سبز مبانی نظری ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز ادبیات و مبانی نظری ارزش ویژه برند…

  • مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی سالمندان

    مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر سلامت جسمی و روانی سالمندان عوامل اجتماعي موثر برسلامت سالمندان عوامل جمعيتي موثر برسلامت سالمندان عوامل اقتصادي موثر برسلامت سالمندان عوامل موثر بر سلامت سالمندان عوامل موثر بر سلامت روان سالمندان عوامل موثر بر…

  • پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b کول کویت و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b کول کویت و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تیپ شخصیتی a و b پرسشنامه تیپ شخصیتی a b پرسشنامه تیپ شخصیتی درونگرا و برونگرا پرسشنامه استاندارد تیپ شخصیتی…

  • پرسشنامه سنجش آمادگی سازمان برای پیاده سازی ERP

    پرسشنامه سنجش آمادگی سازمان برای پیاده سازی ERP پرسشنامه پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp متدولوژی های پیاده سازی erp پرسشنامه اجرای سیستمهای ERP در سازمان پیاده سازی برنامه‌ ریزی منابع سازمانی پرسشنامه امکان سنجی پیاده سازی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی مبانی نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی ادبیات نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی چارچوب نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی…

  • پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا

    پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا تغذیه مناسب برای ورزش شنا پاورپوینت تغذیه مناسب برای ورزش شنا ورزش شنا تغذیه ورزشی تاثیر تغذیه در ورزش شنا رفتن به سایت اصلی •موفقیت در شنا نیز مانند سایر رشته های ورزشی به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مواد مخدر 90 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مواد مخدر 90 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مواد مخدر مبانی نظری مواد مخدر پیشینه تحقیق مواد مخدر پیشینه داخلی مواد مخدر پیشینه خارجی مواد مخدر پیشینه پژوهش مواد مخدر پیشینه نظری…

  • پرسشنامه ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران

    پرسشنامه ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران کلمات کلیدی : ابعاد فرسودگی شغلی مسلش پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (mbi) روایی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش روایی و پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش پرسشنامه حمایت شغلی پرسشنامه…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه ایران با تحلیل پوششی داده ها

    پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه ایران با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی…

  • نقش حسابرسی عملکرد در ارزیابی اقتصادی،کارآیی و اثر بخشی عملیات سازمانی

    نقش حسابرسی عملکرد در ارزیابی اقتصادی،کارآیی و اثر بخشی عملیات سازمانی حسابرسی عملکرد اثر بخشی عملیات سازمانی نقش حسابرسی عملکرد در ارزیابی اقتصادی نقش حسابرسی عملکرد در ارزیابی اقتصادی،کارآیی و اثر بخشی عملیات سازمانی دانلود پایان نامه مدیریت دانلود پایان…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رغبت سنج هالند

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رغبت سنج هالند کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رغبت سنج هالند مبانی نظری رغبت سنج هالند پیشینه تحقیق رغبت سنج هالند پیشینه داخلی رغبت سنج هالند پیشینه خارجی رغبت سنج هالند پیشینه پژوهش…

  • جزوه آموزشی افزایش بهره وری و کارایی کارکنان

    جزوه آموزشی افزایش بهره وری و کارایی کارکنان جزوه آموزشی افزایش بهره وری و کارایی کارکنان راه های کاهش استرس دلایل افزایش استرس راه های مدیریت در سازمان راه حل هایی که یک مدیر باید بداند و بخواند رفتن به…

  • مبانی نظری ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

    مبانی نظری ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه مديريت شهري در ايران پیاده سازی شهر الکترونیک مراحل پیاده سازی شهر الکترونیک اثرات پیاده ‏سازی شهر الکترونیک بر مدیریت شهری امکان سنجی پیاده…

  • مقاله ترجمه شده رشته مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر با عنوان سیستم تشخیص و اجتناب از تهاجم در رایانش ابری

    مقاله ترجمه شده رشته مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر با عنوان سیستم تشخیص و اجتناب از تهاجم در رایانش ابری عنوان سیستم تشخیص و اجتناب از تهاجم در رایانش ابری مقاله ترجمه شده مقاله ترجمه شده رشته آی تی مقاله…

  • یک مدل ارزیابی ریسک برای زنجیره های تامین (ترجمه)

    یک مدل ارزیابی ریسک برای زنجیره های تامین (ترجمه) کلمات کلیدی : مدیریت ریسک ، زنجیره تأمین ، FMEA ، AHP ، WP رفتن به سایت اصلی چکیده هدف: این تحقیق یک روش شناسی یکپارچه برای ارزیابی خطرات موجود در…

  • زیبا‌شناسی از نگاه ارسطو

    زیبا‌شناسی از نگاه ارسطو مفهوم هنر مفهوم زیبایی زیبایی‌شناسی زیبا‌شناسی از نگاه ارسطو دانلود مقالات رشته هنر زیبایی‌شناسی ارسطو خرید تحقیق رشته هنر نوشته‌های ارسطو درباره زیبایی‌شناسی مفهوم تقلید در هنر رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته هنر زیبا‌شناسی…

  • پاورپوینت عوامل محیط خارجی مؤثر بر سازمان

    پاورپوینت عوامل محیط خارجی مؤثر بر سازمان دانلود رایگان پاورپوینت عوامل محیط خارجی مؤثر بر سازمان پاورپوینت عوامل محیط خارجی مؤثر بر سازمان عوامل محیط خارجی مؤثر بر سازمان الگوی نیروی پورتر عوامل محیط خارجی تحلیل عوامل محیط مدل PEST…

  • وجود و عدم وجود و ضمانت اجرای اذن پدر یا جد پدری در نکاح دختر باکره

    وجود و عدم وجود و ضمانت اجرای اذن پدر یا جد پدری در نکاح دختر باکره کلمات کلیدی : پایان نامه نکاح دختر باکره اذن پدر در نکاح دختر باکره  موارد سقوط اعتبار اذن پدر در نکاح باکره ضمانت اجرای…

  • تاثیر بی قیدی و بدحجابی در ناکارآمد ساختن ابزارهای شخصیتی زن

    تاثیر بی قیدی و بدحجابی در ناکارآمد ساختن ابزارهای شخصیتی زن بدحجابی ابزارهای شخصیتی زن تاثیر بدحجابی در ناکارآمد ساختن ابزارهای شخصیتی زن دانلود تحقیق بدحجابی دانلود تحقیق ابزارهای شخصیتی زن رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته معارف اسلامی…

  • دانلود پایان نامه رشته برق با عنوان انرژی خورشیدی

    دانلود پایان نامه رشته برق با عنوان انرژی خورشیدی دانلود پایان نامه انرژی خورشیدی سیستم فتوولتائیک سوخت های فسیلی سیستم های گرمایش خورشیدی دانلود پایان نامه رشته برق با عنوان انرژی خورشیدی دانلود پایان نامه مهندسی برق دانلود پایان نامه…

  • پرسشنامه تفکر قطعی نگر یونسی و میرافضل با روایی و پایایی معتبر

    پرسشنامه تفکر قطعی نگر یونسی و میرافضل با روایی و پایایی معتبر کلمات کلیدی : پرسشنامه تفکر قطعی نگر دانلود پرسشنامه تفکر قطعی نگر پرسشنامه استاندارد تفکر قطعی نگر پرسشنامه تفکر قطعی نگر محقق ساخته پرسشنامه تفکر قطعی نگر دانش…