مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 46 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری زنجیره تامین
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین
مبانی نظری چابکی زنجیره تامین
فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین
پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین
پیشینه داخلی مدیریت زنجیره تامین
پیشینه خارجی مدیریت زنجیره تامین
پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین
چارچوب نظری مدیریت زنجیره تامین

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت زنجیره تامین در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین

تعاریف مختصر و جامعی که می­توان از زنجیره ­تأمین و مدیریت زنجیره ­تأمین ارائه داد عبارتند از:

 

زنجیره­تأمین بر تمام فعالیت­های مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خادم (استخراج) تا تحویل به مصرف­کننده نهایی و نیز جریان­های اطلاعاتی مرتبط به آن­ها مشتمل می­شود. به طور کلی زنجیره­تأمین زنجیره­ای است که همه فعالیت­های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، ازمرحله تهیه مواد اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف­کننده را شامل می­شود. (لادون ، 2002)

 

مدیریت زنجیره­تأمین به عنوان یک استراتژی مشترک باید برای ارتباط عملیات تجاری داخل سازمانی برای بدست آوردن فرصتهای بازار مشترک تعریف می­شود. (برئوساکس 1999و همکاران )[1]
همکاری فراگیر و جامع بین اعضاء شبکه زنجیره­تأمین در استراتژی از نظر تاکتیکی و تصمیم­گیری عملیاتی (برگچی 2005 و همکاران )[2]

 

بورگس و همکاران( 2006) مدیریت زنجیره­تأمین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان­یابی و حمل­ونقل بین شرکت­کنندگان در یک زنجیره­تأمین است برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ­گویی و کارایی برای موفقیت در بازار. (بورگس و همکاران 2006)

 

مجموعه­ای از روش­های مورد استفاده برای یکپارچگی موثر و کارای تأمین­کنندگان، تولید­کنندگان، انبارها و فروشندگان به گونه­ای که به منظور حداقل­کردن هزینه­های سیستم و تحقق نیازهای خدمات، کالاها به تعداد صحیح در زمان مناسب تولید و توزیع گردند.(میان آبادی، 1391)

 

مدیریت زنجیره­تأمین به یکپارچه­سازی فعالیت­هایی که برای فراهم­نمودن مواد­اولیه، حرکت مواد میان تجهیزات، ساخت کالا، توزیع نهایی کالای قابل مصرف و پشتیبانی پس از فروش که با بهبود روابط اعضای زنجیره و در جهت کنترل و هدایت بهینه جریان کالا و خدمات صورت می­گیرد، گفته می­شود.(عالم تبریز، رحیمی 1388)

 

مدیریت زنجیره­تامین، مجموعه­ای از رویکردهایی است که در جهت کارایی کلی تامین­کنندگان مواد اولیه، کارخانه­داران، انبار کالاها و فروشگا­ه­ها آنچنان که کالا به مقدار مناسب در مکان مناسب و در زمان مناسب و با حداقل هزینه تولید و توزیع شود، به کار برده می­شود. اصطلاح مدیریت زنجیره تامین را می­توان به صورت وظیفه یکپارچه­سازی واحدهای سازمانی در طول زنجیره­تامین و هماهنگ­سازی جریان مواد و اطلاعات مالی به منظور برآوردن تقاضای مشتری و با هدف بهبود رقابت پذیری یک زنجیره­تامین تعریف نمود. (سیمچی لوی 2010)

 

 

 

2-13 یکپارچگی زنجیره­تأمین
در طول دهه گذشته مدیریت زنجیره ­تأمین  و مدیریت فناوری اطلاعات، توجه زیادی از دست­اندرکاران و پژوهشگران را به خود جلب نموده است. همانطورکه از تکنولوژی اطلاعات استنتاج می­شود، شرکت­ها گرایش زیادی به یکپارچگی دارند؛ بنابراین یکپارچگی، تکنیکی موثر در زنجیره­تأمین با تسهیم اطلاعات موثر در جهت بهبود عملکرد زنجیره­تأمین حساس، تلقی می شود. (زو و پنتون،2007 )[3]شراکت بین سازمان­ها، راهی معمول و موثر به جهت یافتن و باقی ماندن در بازار رقابتی است. این امر ممکن است در میان گستره اجتماع، اقتصاد، خدمات و تکنیک­های ارتباطی حادث شود. (منزر2000 و همکاران)

 

 

طبق نظر (پرسون و هاکانسون 2004)، ما می توانیم حداقل 3 روند متفاوت در پیشرفت راه حل­های لجستیک در صنعت در سال­های گذشته شناسایی کنیم. ابتدا افزایش یکپارچه­سازی در فعالیت­های لجستیک در خلال شرکت با هدف کاهش هزینه­هایی است معلوم شده نیازمند هماهنگی نزدیک­تر و همکاری با تأمین­کنندگان و مشتریان است. دومین مشخصه تمایل به­وجود آوردن سیستم تأمین موجودی، افزایش تخصص شرکت­های خصوصی است. جایگزینی فعالیت­های صنعتی از جمله فعالیت­های لجستیک مثالی از این گرایش است.

 

 

در نهایت سومین روند، مربوط به تغییرات و نوآوری است. اهمیت واکنش به تغییر تقاضای بازار، شرکت­ها را وادار می سازد تا هرچه بیشتر واکنش­پذیر، سریع­العمل و هوشمند باشند. شرکت­ها بی­وقفه دگرگون شده و برای افزایش اثر­بخش سازمان و رضایت مشتریان کلیدی تجدید ساختار می­کنند. کمبود منابع و شایستگی­های مورد نیاز برای دستیابی بر موفقیت­های رقابتی، مدیران شرکت­ها را وادار می­کنند که نگاهی عمیق­تر به عملکرد و حیطه فعالیت شرکت­های خود داشته باشند. حدود سازمانی برای ارزیابی امنیت، که چگونه منابع تأمین­کنندگان و مشتریان می­تواند برای خلق ارزش فوق­العاده بکار رود. تلاش­ها برای تنظیم اهداف و یکپارچگی منابع در حدو­مرز شرکت برای بدست آوردن ارزش بالاتر به عنوان ابتکار مدیریت زنجیره­تأمین شناخته شده است. (فاوست و مگنن 2002)[4]

 

 

 SCM می­تواند به عنوان یکپارچه­سازی فرآیند­های کلیدی تجارت تعریف شود، از مصرف­کننده نهایی به واسطه تأمین­کنندگان اصلی که محصولات، خدمات و اطلاعات را تهیه می­کنند و از این رو افزوده برای مشتریان و بقیه صاحبان سهام دارند (کوپر 1997)، با این حال، همه با این موضوع که یکپارچه­سازی و همکاری نزدیک­تر بهترین راه­حل درهمه مسائل است، موافق نیستند. باسک و جوگا[5] اعتقاد دارند که ما نیازمند تجدید ارزیابی در نگاه غالب بر مدیریت یکپارچه زنجیره­تأمین هستیم و پیشنهاد می­کنند که ایجاد دو قطب در استراتژی­های زنجیره­تأمین می­تواند منتهی به تفکیک و بالا بردن یکپارچگی نیمه نسبت به یکپارچگی کامل شود. برای بعضی شرکت­ها، یکپارچگی تنگاتنگ جوابگو می­باشد. برای سایرین، یکپارچگی متمرکز باید به عنوان هدف در انتخاب حوزه های مدیریت زنجیره­تأمین قرار گیرد، مثل مدیریت کیفیت و اندازه­گیری عملکرد. در حالی که در بقیه حوزه­ها کوشیدن برای یکپارچگی محدود، سودمند خواهد بود. طبق نظر آن­ها بنظر می­رسد، فشارهای همزمان مدیریت زنجیره­تأمین به سمت جهت مخالفی باشد. (هارلند 2001)[6]

 

 

 مطابق نظر اسکوجت – لارسون و باقچی 2002 [7]، یک رویکرد محتمل بر مدیریت زنجیره­تأمین  مطرح می­کند که عناصری مانند غلبه در برابر قدرت متوازن در زنجیره­تأمین بلوغ صنعت، درجه رقابت در صنعت و طبیعت محصولات ممکن است سطح مطلوب از یکپارچگی زنجیره­تأمین را مشخص کند.با توجه به مباحث ذکر شده در بالا می­توانیم ببینیم که در نقشه تحقیق شواهد کمی از سطح واقعی یکپارچه­سازی در میان شرکت­کنندگان در زنجیره­تأمین وجود دارد. در حقیقت شماری موارد مبهم در این زمینه وجود دارد.برای مثال ما درباره وسعت یکپارچه­ سازی مطمئن نیستیم و اینکه آیا مدیران شرکت باید از اطلاعات محدودی که می­بایست با شرکای زنجیره­تأمین به اشتراک بگذارند راضی باشند. آیا بهتر نیست در حوزه­های مختلفی مثل تولید، توزیع، تحقیق، توسعه و … همکاری داشته باشند. نقش فناوری اطلاعات نیز می­بایست روشن شود. با تمامی موارد فوق، شرکت­ها علاقمند هستند تا بدانند که آیا همکاری و اجرای تکنولوژی اطلاعات عملکرد سازمانی، به بهبود وضعیت سازمان منتج خواهد شد یا خیر؟

 

 

 

[1] .Bowersox et al.

[2] .Bagchi et al.

[3] .Zhou & Benton

[4] .Fawcett & Magnon 

[5] .Bask & Juga

[6] .Harland

[7] .Skojett Larson & bagchi

 

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده 1
فصل دوم: 2

مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین 2

 مدیریت زنجیره تأمین 3
2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 3
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین 4
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 8
2-13 یکپارچگی زنجیره تأمین 10
2-14 اهمیت یکپارچه سازی زنجیره تأمین 12
2-15 عملکرد زنجیره تأمین 13
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیره تأمین 14
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیره تأمین 19

2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 22

پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین

 ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 29
2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 29
2-20 یکپارچگی برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت زنجیره تامین 33
منابع 36

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

  • پایان نامه هنر سفالگری

    پایان نامه هنر سفالگری پایان نامه هنر سفالگری پایان نامه سفالگری پیشینه سفالگری در ایران تاریخچه هنر سفالگری در ایران هنر سفال گری در دوران اسلامی پایان نامه سفالهای دوره هخامنشی پایان نامه سفالهای دوره صفویه پایان نامه سفالهای دوره…

  • اعتراض به رأی داور در حقوق ایران

    اعتراض به رأی داور در حقوق ایران اعتراض به رأی داور پایان نامه اعتراض به رأی داور اعتراض به رأی داور در حقوق ایران موارد اعتراض به رأی داور اعتراض به رأی داور در قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض به…

  • پرسشنامه ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارکنان با رضایت مشتریان

    پرسشنامه ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارکنان با رضایت مشتریان خرید پرسشنامه رضایت شغلی پرسشنامه معتبر رضایت شغلی پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان دانلود پرسشنامه رضایت شغلی jdi پرسشنامه عوامل موثر بر رضایت شغلی رسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه رضایت…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی سبک های دلبستگی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی سبک های دلبستگی کلمات کلیدی : مبانی نظری سبک دلبستگی مبانی نظری سبک های دلبستگی مقاله مبانی نظری سبک دلبستگی دانلود مبانی نظری سبک دلبستگی پیشینه سبک های دلبستگی پیشینه تحقیق سبکهای دلبستگی پیشینه تحقیق سبک…

  • دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص

    دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص فرمت : .doc…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی مبانی نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی پیشینه تحقیق دانش مفهومی معلمان ریاضی پیشینه پژوهش دانش مفهومی معلمان ریاضی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمرینات ایروبیک 51 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمرینات ایروبیک 51 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرینات ایروبیک مبانی نظری تمرینات ایروبیک پیشینه تحقیق تمرینات ایروبیک پیشینه داخلی تمرینات ایروبیک پیشینه خارجی تمرینات ایروبیک پیشینه پژوهش تمرینات ایروبیک پیشینه نظری…

  • بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند

    بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند تاثیر ارزش ویژه برند بر وفاداری مشتری به برند رابطه ارزش ویژه برند و رضایت مشتریان رابطه وفاداری به برند و رضایت مشتریان رابطه ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری برند پیشینه تحقیق برند فصل دوم پایان نامه برند مبانی نظری تعمیم برند پیشینه تحقیق تعمیم برند پیشینه داخلی تعمیم برند پیشینه خارجی تعمیم برند پیشینه…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اخلاق کار 104 صفحه

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اخلاق کار 104 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اخلاق کار مبانی نظری اخلاق کار پیشینه تحقیق اخلاق کار پیشینه داخلی اخلاق کار پیشینه خارجی اخلاق کار پیشینه پژوهش اخلاق کار پیشینه…

  • از هوش هیجانی تا موفقیت

    از هوش هیجانی تا موفقیت از هوش هیجانی تا موفقیت هوش هیجانی هوش اجتماعی هوش هیجانی چه رابطه ای با ضریب هوشی دارد رفتن به سایت اصلی اکثر مردم بر این باورند که اگر فردی ضریب هوشی بالا و عملکردی…

  • مقایسه جایگزینی ریز شمع به جای شمع در سیستم خاک ریز مسلح شده به وسیله ژئوسنتتیک و شمع

    مقایسه جایگزینی ریز شمع به جای شمع در سیستم خاک ریز مسلح شده به وسیله ژئوسنتتیک و شمع شمع ریز شمع ژئوسنتتیک خاک های سست خاک های مسئله دار سیستم خاکریز مسلح شده کاربرد ریز شمع در سیستم خاکریز مسلح…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه ادراک و انتظار دانش آموزان دانلود مبانی نظری ادراک و انتظار دانش آموزان پیشینه تحقیق ادراک و انتظار دانش آموزان ادبیات نظری…

  • مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای)

    مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای) ویترای شیشه کاری منقوش نقاشی روی شیشه تاریخچه ویترای در ایران سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

  • اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن

    اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن مدیریت ارتباط با مشتری پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری  لزوم پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری دلایل حرکت…

  • میكروکنترلر Atmega 16

    میكروکنترلر Atmega 16 دانلود مقالات رشته الكترونیك دانلود مقالات الكترونیك میكروکنترلر Atmega 16 میكروکنترلر دانلود مقاله میكروکنترلر Atmega 16 معماری AVR RISC رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی الکترونیک میكروکنترلر Atmega 16   خصوصیات  Atmega 16: ازمعماری AVR RISC…

  • مقاله اثرات هارمونیک‌ها

    مقاله اثرات هارمونیک‌ها اثرات هارمونیک‌ سیستم‎های برق جریان هارمونیکی دانلود مقاله اثرات هارمونیک‌ها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق رشته برق خرید…

  • پاورپوینت بررسی بیمه حمل و نقل دریایی

    پاورپوینت بررسی بیمه حمل و نقل دریایی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی بیمه حمل و نقل دریایی تحقیق بیمه حمل و نقل دریایی تاریخچه بیمه دریایی اصطلاحات بیمه ای انواع خسارت انواع بیمه نامه حمل دریایی انواع خطرات دریایی انواع…

  • ارزیابی خلاء های قانونی زیست محیطی در برخورد با واحدهای آلوده كننده شهر تهران

    ارزیابی خلاء های قانونی زیست محیطی در برخورد با واحدهای آلوده كننده شهر تهران محیط زیست تهران آلودگی صنایع تهران آلاینده های محیط زیست مقررات زیست محیطی آلودگی شهر تهران دانلود مقاله واحدهای آلوده كننده شهر تهران دانلود مقالات رشته…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد پلیس پرسشنامه ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت پرسشنامه شاخص های احساس امنیت اجتماعی پرسشنامه شاخص های امنیت اجتماعی پرسشنامه مولفه های امنیت اجتماعی پرسشنامه عوامل موثر بر احساس امنیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت و فساد اداری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت و فساد اداری تاریخچه سلامت اداری پیشینه سلامت اداری پیشینه تحقیق سلامت اداری مبانی نظری سلامت اداری مبانی نظری در مورد سلامت اداری چارچوب تحقیق سلامت اداری پیشینه پژوهش سلامت اداری پیشینه تحقیق در…

  • مقاله ترجمه شده احساس کودکان از تاثیرشان بر خریدها: نقش الگوهای ارتباط پدر و مادری

    مقاله ترجمه شده احساس کودکان از تاثیرشان بر خریدها: نقش الگوهای ارتباط پدر و مادری نقش الگوهای ارتباط پدر و مادری احساس کودکان از تاثیرشان بر خریدها اجتماعی شدن کودکان احساس کودکان از تاثیرشان بر خریدها نقش الگوهای ارتباط پدر…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازده غیرعادی سهام

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازده غیرعادی سهام کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بازده غیرعادی سهام مبانی نظری بازده غیرعادی سهام پیشینه تحقیق بازده غیرعادی سهام پیشینه داخلی بازده غیرعادی سهام پیشینه خارجی بازده غیرعادی سهام پیشینه پژوهش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق پاداش در سازمان مبانی نظری پاداش در سازمان مبانی نظری پرداخت پاداش در سازمان مبانی نظری روشهای پرداخت پاداش در سازمان مبانی نظری مبانی نظری شیوه پرداخت پاداش مبانی نظری شیوه پرداخت پاداش در سازمان…

  • بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی

    بررسی مقایسه ای تعهدات طرفین معامله در بیع الکترونیکی و سنتی بیع الکترونیک مقاله بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات پایان…