مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی 45 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی 45 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه شادکامی
مبانی نظری شادکامی
پیشینه تحقیق شادکامی
پیشینه داخلی شادکامی
پیشینه خارجی شادکامی
پیشینه پژوهش شادکامی
پیشینه نظری شادکامی
ادبیات نظری شادکامی
چارچوب نظری شادکامی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری شادکامی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق شادکامی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

شادمانی، ذهن متفکرین را برای هزاران سال به خود مشغول داشته است. هرچند که فقط در سال­های اخیر است که به شیوه نظام­دار مورد مطالعه و اندازه­گیری قرار گرفته است. اغلب مردم آنچه را که در رابطه با زندگی­شان اتفاق می­افتد خوب یا بد ارزیابی می­کنند و طبیعتاً آنها قادر به قضاوت در مورد زندگی خود هستند. آن­ها تقریباً همیشه هیجانات و خلقیاتی را تجربه می­کنند که یا مؤلفه­ای خوشایند دارد که منجر به یک واکنش مثبت می­شود و یا مؤلفه ای ناخوشایند دارد که واکنش منفی را می­طلبد. بنابراین همواره سطحی از شادمانی ذهنی بر زندگی مردم حاکم است، حتی اگر به طور هشیارانه به آن نپردازند. از سال 1973 که مجله چکیده­های روانشناختی بین المللی شروع به فهرست کردن واژه “Happiness” به عنوان یک نمایه[1] نمود این واژه عملاً وارد فرهنگ روانشناسی شد. در سال 1974 این واژه وارد سایر نمایه­های روانشناسی از جمله مجله پژوهش نمایگرهای اجتماعی[2] شد. از آن زمان تا به امروز تعداد زیادی از تحقیقات به موضوعات روانشناسی مثبت از جمله شادی و شادمانی ذهنی اختصاص یافته است(دینر[3]، 1984؛ به نقل از مظفری و هادیان­فر، 1384).

 

 

 

فرانسیس، براوان، لستر و فیلیپ چالک[4](1998؛ به نقل از نوربالا و علی­پور، 1378) با بررسی مقاله­های منتشر شده از سال 1990 تا پایان سال 1995 دریافتند که اصطلاح افسردگی 18903 بار و واژه شادکامی تنها 515 بار به کار برده شده­اند. استرلین[5] (2001؛ کلارک و اُسوالد[6] (1994) و فری و استوتزر (2000) اعتقاد دارند که شاخص های شادی یا شادکامی ذهنی تا حد زیادی مطالعه و به طور موفقیت­آمیزی به کار برده می­شوند.منتسکیو[7] (1755) معتقد بود که اگر شخصی آرزو کند خوشبخت یا شادکام باشد، این آرزو می­تواند به سادگی برآورده شود. اما مشکل این است که غالباً هر یک از ما تمایل داریم از دیگران خوشبخت­تر باشیم و برآورده شدن همین آرزوهاست که همیشه دست­یابی به آن را برایمان دشوار می‌سازد، دلیل این دشواری این است که غالباً ما دیگران را شادکام­تر از آنچه هستند می­بینیم(به نقل از ساعتچی، 1377).

 

 

آرگایل و مارتین[8] (1995) بر این باورند هنگامی که از مردم پرسیده می­شود منظور از شادکامی چیست، آن­ها دو نوع پاسخ را مطرح می­کنند: (1) ممکن است حالات هیجانی مثبت مانند لذت را عنوان کنند. و (2) آن را راضی بودن از زندگی به طور کلی و یا بیشتر جنبه­های آن بدانند. بنابراین به نظر می­رسد که شادکامی دست کم شامل دو جزء اساسی عاطفی و شناختی است. با وجود این، شادکامی متضاد افسردگی نیست اما فقدان افسردگی شرط لازم برای رسیدن به شادکامی است. به نظر آن­ها اگر شادکامی متضاد افسردگی باشد نیازی به اندازه­گیری و بررسی آن نیست، زیرا افسردگی به خوبی شناخته شده است. آن­ها باور دارند که سه جزء اساسی شادکامی عبارتند از: هیجان مثبت، رضایت از زندگی و نبود هیجانات منفی از جمله افسردگی و اضطراب. او و همکارانش دریافتند که روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن زندگی، رشد شخصی، دوست داشتن دیگران و طبیعت نیز از اجزاء شادکامی هستند(به نقل از نوربالا و علی­پور، 1378).

 

 

همچنین برخی از پژوهشگران از جمله شوارتز و استراک[9](1991؛ به نقل از نوربالا و علی­پور، 1378) معتقدند که افراد شادکام کسانی هستند که در پردازش اطلاعات سوگیری دارند، این سوگیری در جهت خوشبینی و خوشحالی است. یعنی اطلاعات را به گونه­ای پردازش و تفسیر می­کنند که به خوشحالی آن­ها می­انجامد. با توجه به توضیحات یاد شده به نظر می­رسد شادکامی مفهومی است که چندین جزء اساسی دارد. اول، جزء عاطفی و هیجانی که باعث می­شود فرد شادکام همواره از نظر خلقی شاد و خوشحال باشد. دوم، جزء اجتماعی که گسترش روابط اجتماعی با دیگران و افزایش حمایت اجتماعی را به دنبال دارد. سوم، جزء شناختی که باعث می­شود فرد شادکام نوعی تفکر و پردازش اطلاعات ویژه داشته باشد و وقایع روزمره را طوری تعبیر و تفسیر کند که خوشبینی وی را به دنبال داشته باشد.

 

 

پیرو[10] (2006) اعتقاد دارد که بهزیستی ذهنی[11] شامل، شادی(جزء عاطفی یا هیجانی) و رضایت(جزء شناختی) می­شود. دینر، سو، لوکاس و اسمیت[12] (1999) اعتقاد دارند که شادمانی ذهنی علمی در روانشناسی است که برای ارزیابی افراد از عاطفه منفی و مثبت تجربه شده و شادی یا رضایت از زندگی‌شان می­باشد. تام کینز [13](1376) سه نوع برانگیختگی را برای مکانیسم شادی و نشاط در نظر می­گیرد که عبارتند از: (1) شادی از نظر عصب شناختی که به وسیله کاهش سریع سرعت شلیک عصبی فعال می­شود مانند رهایی از درد جسمی، رهایی از نگرانی­ها، حل کردن مسأله دشوار و پیروز شدن در یک رقابت اضطراب انگیز. (2) شادی علاوه بر آرامش ناشی که از دست­یابی به هدف به وسیله پیش­بینی واقعه مثبت مانند: قرار ملاقات، احساس­های لذت­بخش مانند محبت کردن و نوازش شدن برانگیخته می­شود. و (3) شادی از وقایعی حاصل می­شود که حس خود انگاره مثبت شخص را تأیید می­کند.

 

 

 

آرگایل(1987؛ ترجمه گوهری نارکی و همکاران، 1382) معتقد است شادکامی یکی از ابعاد اصلی تجربه انسان منجمله خلق مثبت، رضایت از زندگی و شناخت­هایی از قبیل خوش­بینی و عزت نفس به شمار می­رود. شادی، تا حدودی به واسطه خصوصیات عینی زندگی، از قبیل ثروت، اشتغال و ازدواج ایجاد می­شود، اما عوامل ذهنی نظیر چگونگی تصورات ما از آن شرایط مثلاً مقایسه با دیگران و انطباق نیز در ایجاد شادی نقش دارند.تپوی سودهیکوی[14] (1997) اعتقاد دارد هرکسی در دنیا شادمانی را دوست دارد و رنج بردن را دوست ندارد. او از دو نوع شادمانی یاد می­کند: (1) شادمانی جسمانی و (2) شادمانی ذهنی. هر دو نوع شادمانی به یکدیگر وابسطه­اند، یعنی، اگر جسم شاد باشد می­تواند شادمانی ذهنی را به دنبال داشته باشد.

 

 

مکتب بودا اعتقاد دارد که شادی واقعی با ثروت یا مشهور شدن به دست نمی­آید. ما مردم مشهور و میلیونری با موقعیت­های بالا را می­بینیم که طبیعتاً با این همه ثروت باید شاد باشند ولی در می­یابیم که شادی واقعی از چیزهای مادی ناشی نمی­شود زیرا این چیزها منبعی از شادی واقعی نیستند بلکه باعث رنج افراد نیز می­شود. شادی واقعی در درون ذهن ما است، مردمی که می­خواهند به این نوع شادی دست پیدا کنند باید رشد ذهنی را که بودا کشف و تأیید کرده است، تمرین کنند(گوهری نارکی و همکاران، 1382).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
شادکامی 7
2-20- نظریه های شادمانی 14
1- دیدگاه روانشناختی: 14
2- دیدگاه جامعه شناختی: 17
3- دیدگاه عصبی– شناختی: 22
2-21- ویژگیهای اصلی افراد شادکام 24
2-22- اسلام و شادی 25
2-23- پیشینه پژوهشی تحقیق 27
2-24- جمع بندی 35
2-25- فرضیه ها 37
منابع 38
منابع انگلیسی 42

  • كاربرد فیوزهای الكترونیك

    كاربرد فیوزهای الكترونیك دانلود مقالات مهندسی الکترونیک دانلود مقالات الکترونیک دانلود مقالات رشته الکترونیک كاربرد فیوزهای الكترونیک فیوزهای الكترونیک فیوز رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی الکترونیک كاربرد فیوزهای الكترونیک فیوز الكترونیك هماهنگی و حفاظت را ارتقاء می بخشد.بسیاری…

  • بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی

    بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی فرهنگ سازمانی مدیریت مشارکتی توسعه سازمانی آموزش و پرورش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی در بین دبیران مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس بررسی رابطه فرهنگ سازمانی…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 22 (گزارشگري مالي ميان دوره اي)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 22 (گزارشگري مالي ميان دوره اي) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 22 (گزارشگري مالي ميان دوره اي) پاورپوینتاستاندارد حسابداري شماره 22 (گزارشگري مالي ميان دوره اي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره بیست و دو پاورپوینت گزارشگري…

  • پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM)

    پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) روش CDM پروژه های توسعه پاک چرخه آماده سازی پروژه توسعه پاک مراحل كليدي براي تصويب پروژههاي CDM اقدامات جهانی برای مقابله…

  • آثار کیفری فرار از منزل

    آثار کیفری فرار از منزل کیفری فرار از منزل کودکان فراری آسیب های اجتماعی فرار دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان آثار کیفری فرار از منزل خرید مقالات رشته حقوق سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل…

  • پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری

    پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری کلمات کلیدی : پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری رفتن به سایت اصلی پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری به تعداد 23 اسلاید پاورپوینت مناسب اساتید و ارائه دانشجویان   تاریخچه دوره…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب تئوری حسابداری مالی اسکات ترجمه پارسائیان با موضوع بازارهای کارآی اوراق بهادار

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب تئوری حسابداری مالی اسکات ترجمه پارسائیان با موضوع بازارهای کارآی اوراق بهادار کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب تئوری حسابداری مالیتألیف ویلیام اسکات ترجمه دکتر علی پارسائیان پاورپوینت بازارهای کارآی اوراق بهادار پاورپوینت فصل چهارم…

  • مبانی نظری تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

    مبانی نظری تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران معامله بلوک در بورس معاملات بلوک چیست اثر قیمتی معاملات بلوک مشخصه معاملات بلوکی تاثیر عرضه بلوکی بر قیمت سهام عوامل موثر بر تغییرات قیمت سهام تاثیر…

  • پرسشنامه نقش امنیت شغلی بر اعتماد سازمانی و تاثیر آن بر نتایج کار سازمانی

    پرسشنامه نقش امنیت شغلی بر اعتماد سازمانی و تاثیر آن بر نتایج کار سازمانی پرسشنامه نقش امنیت شغلی دانلود پرسشنامه نقش امنیت شغلی پرسشنامه نقش امنیت شغلی بر اعتماد سازمانی پرسشنامه تاثیر امنیت شغلی بر نتایج کار سازمانی مولفه های…

  • پاورپوینت کاربرد استراتژیک سيستم هاي اطلاعاتي سازمانی

    پاورپوینت کاربرد استراتژیک سيستم هاي اطلاعاتي سازمانی کلمات کلیدی : پاورپوینت کاربرد استراتژیک سيستم هاي اطلاعاتي کاربرد استراتژیک سيستم هاي اطلاعاتي ویژگی های اطلاعات استراتژیک تعریف سیستم اطلاعات استراتژیک نقش اطلاعات در فرايند تصميم گيري ارزش اطلاعات کفایت اطلاعات افزونگی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب کودکان 40 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب کودکان 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب کودکان مبانی نظری اضطراب کودکان پیشینه تحقیق اضطراب کودکان پیشینه داخلی اضطراب کودکان پیشینه خارجی اضطراب کودکان پیشینه پژوهش اضطراب کودکان پیشینه نظری…

  • پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی پینس و ارونسون (BM)

    پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی پینس و ارونسون (BM) کلمات کلیدی : پرسشنامه فرسودگی شغلی کارکنان پرسشنامه فرسودگی شغلی پرستاران پرسشنامه فرسودگی شغلی معلمان پرسشنامه فرسودگی شغلی روایی و پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی پرسشنامه فرسودگی شغلی کارمندان پرسشنامه فرسودگی شغلی پینس…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی 2 مبانی نظری انگیزش تحصیلی ادبیات نظری انگیزش تحصیلی فصل دوم پایان نامه انگیزش تحصیلی دانلود مبانی نظری انگیزش تحصیلی پیشینه انگیزش تحصیلی پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی پیشینه داخلی انگیزش تحصیلی پیشینه خارجی…

  • مشکلات زنجیره تامین و راه حلهای مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات

    مشکلات زنجیره تامین و راه حلهای مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات تجارت الکترونیک فن آوری اطلاعات دانلود مقاله مدیریت زنجیره تامین مشکلات زنجیره تامین راه حلهای مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات برای مشکلات زنجیره تامین مشکلات زنجیره تامین و راه حلهای مبتنی…

  • پاورپوینت مديريت پرسنلي

    پاورپوینت مديريت پرسنلي پاورپوینت مديريت پرسنلي مديريت پرسنلي مديريت پرسنلي يا اداره امور کارکنان وظايف مديريت پرسنلي يا مديريت امور کارکنان اهداف مديريت منابع انساني عوامل موثر بر مديريت پرسنلي عوامل بيرونيموثر بر مديريت پرسنلي عوامل دروني موثر بر مديريت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس پیوستگی 42 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس پیوستگی 42 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه احساس پیوستگی مبانی نظری احساس پیوستگی پیشینه تحقیق احساس پیوستگی پیشینه داخلی احساس پیوستگی پیشینه خارجی احساس پیوستگی پیشینه پژوهش احساس پیوستگی پیشینه نظری احساس…

  • پرسشنامه شخصیت آیزنک 57 سوالی فرم بزرگسال epq

    پرسشنامه شخصیت آیزنک 57 سوالی فرم بزرگسال epq کلمات کلیدی : پرسشنامه شخصیتی آیزنک پرسشنامه شخصیتی آیزنک بزرگسالان پرسشنامه شخصیتی آیزنک فرم کودکان و نوجوانان پرسشنامه شخصیت آیزنک فرم بزرگسال epq پرسشنامه شخصیت آیزنک فرم کودکان پرسشنامه شخصیتی آیزنک نوجوانان…

  • بررسی کاربرد ترکیب سیلیکای مزوپوری SBA-15 اصلاح شده با گروه‌های اتیلن دی آمین،جهت حذف برخی فلزات سنگین در محلول‌های آبی

    بررسی کاربرد ترکیب سیلیکای مزوپوری SBA-15 اصلاح شده با گروه‌های اتیلن دی آمین،جهت حذف برخی فلزات سنگین در محلول‌های آبی فلزات سنگین محلولهای آبی سنتز مزوپور سیلیکا گروه‌های اتیلن دی آمین نحوه حذف فلزات سنگین در محلولهای آبی دانلود پایان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و ابعاد آن 78 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و ابعاد آن 78 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری کمال گرایی پیشینه تحقیق کمال گرایی پیشینه نظری کمال گرایی پیشینه خارجی کمال گرایی پیشینه داخلی کمال گرایی فصل دوم پایان نامه ابعاد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده 56 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رفتار مصرف کننده ادبیات نظری رفتار مصرف کننده چارچوب نظری رفتار مصرف کننده فصل دوم پایان نامه رفتار مصرف کننده دانلود مبانی نظری رفتار مصرف…

  • الگوی نهادینه سازی اخلاق و اخلاق حرفه ای و جایگاه راهبردی آن در سازمان

    الگوی نهادینه سازی اخلاق و اخلاق حرفه ای و جایگاه راهبردی آن در سازمان کلمات کلیدی : سطوح سیستم اخلاقی تحلیل مفهوم اخلاق سازمان مدیریت اخلاق در سازمان مدل های اخلاق سازمانی ابعاد و مدل های اخلاق حرفه ای تحویلی…

  • ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن

    ابعاد و مدلهای فرهنگ سازمانی و عوامل سازمانی تاثیرگذار بر آن مدلهای فرهنگ سازمانی ابعاد فرهنگ سازمانی عوامل سازمانی تاثیرگذار بر فرهنگ سازمانی منشأ شكل‌گیری فرهنگ سازمانی چگونگی شكل‌گیری فرهنگ سازمانی تحقیق فرهنگ سازمانی پایان نامه فرهنگ سازمانی رفتن به…

  • پاورپوینت سیستم های خبره

    پاورپوینت سیستم های خبره دانلود رایگان پاورپوینت سیستم های خبره پاورپوینت سیستم های خبره سیستم های خبره هوش مصنوعیو سیستمهای خبره سیستمهای خبره کاربردها ی سیستم های خبره مزایای ES در مقایسه با افراد خبره پردازش در ES معماری سیستم…

  • پاورپوینت آشنایی با تاریخ مصر باستان

    پاورپوینت آشنایی با تاریخ مصر باستان کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با تاریخ مصر باستان آشنایی با تاریخ مصر باستان تاریخ مصر باستان بررسی تاریخ مصر باستان تحقیق آشنایی با تاریخ مصر باستان مصر باستان مقاله مصر باستان تاریخ مصر…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری با عنوان اهداف گزارشگری مالی با مبانی اسلامی

    پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری با عنوان اهداف گزارشگری مالی با مبانی اسلامی گزارش مالی گزارش مالی در مبانی اسلامی الگوی کلان اقتصاد اسلامی نظام اقتصادی اسلام اهداف گزارشگری مالی با مبانی اسلامی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری رفتن…