مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری زنجیره تامین دانلود مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین ادبیات نظری زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره…

  • پرسشنامه ساختار سازمانی استیفن پی رابینز ابعاد رسمیت و تمرکز

    پرسشنامه ساختار سازمانی استیفن پی رابینز ابعاد رسمیت و تمرکز کلمات کلیدی : پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز پرسشنامه ساختار سازمانی استیفن رابینز پرسشنامه ساختار سازمانی استیفن پی رابینز پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی دانلود پرسشنامه ساختار سازمانی دانلود پرسشنامه ساختار سازمانی…

  • بررسی جلوه های مجازات های جایگزین حبس در حقوق ایران

    بررسی جلوه های مجازات های جایگزین حبس در حقوق ایران مجازات های جایگزین حبس مجازاتهای جایگزین حبس طبق قانون جدید مجازاتهای جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین حبس در ایران پایان نامه مجازات های جایگزین حبس اجرای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی مبانی نظری سرمایه اجتماعی دانلود مبانی نظری سرمایه اجتماعی پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات نظری سرمایه اجتماعی فصل دوم پایان نامه سرمایه اجتماعی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی ادبیات و مبانی…

  • بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران

    بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران تاریخچه قالی ایران نماد و نشانه در قالی ایران قالیبافی در دوره صفویه دانلود پایان نامه قالیهای کتیبه ای قالیهای…

  • تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

    تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانلود پایان نامه رشته روانشناسی دانلود پایان نامه روانشناسی دانلود پایان نامه تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دانلود پایان نامه رابطه عزت نفس…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی

    پروپوزال ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی کلمات کلیدی : چابکی سازمانی عوامل موثر سازماني عوامل موثر بر سازمانها پروپوزال چابکی سازمانی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی مدل های دستیابی به چابکی سازمانی چابکی سازمانی در شرکت تولید…

  • پایان نامه رفع توقیف اموال غیر منقول

    پایان نامه رفع توقیف اموال غیر منقول کلمات کلیدی : رفع توقیف در مراجع قضایی رفع توقیف اموال غیر منقول رفع توقیف در مراجع غیر قضایی شرایط رفع توقیف اموال غیر منقول مراجع و مقامات صلاحیت دار در رفع توقیف…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت 49 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت 49 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت ادبیات نظری عملکرد بازرگانی شرکت فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی…

  • جایگاه مصلحت در اجرای مجازات

    جایگاه مصلحت در اجرای مجازات دانلود پایان نامه مصلحت اجرای مجازات تعارض و تزاحم دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق دانلود پایان نامه جایگاه مصلحت در اجرای مجازات دانلود پایان نامه ارشد حقوق دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تدوین برنامه بازاریابی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری تدوین برنامه بازاریابی دانلود مبانی نظری تدوین برنامه بازاریابی پیشینه تحقیق تدوین برنامه بازاریابی ادبیات نظری تدوین برنامه بازاریابی فصل دوم پایان نامه تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری و پیشینه…

  • تحلیل و شناسایی تغییرات نقوش در فرش ترکمن

    تحلیل و شناسایی تغییرات نقوش در فرش ترکمن نقوش در فرش ترکمن نقش مایه های فرش دستباف ترکمن تغییرات نقوش در فرش ترکمن تغییرات نقوش در فرش ترکمن پس از انقلاب بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن دگرگونی نقش مایه…

  • پاورپوینت نظریات جامعه شناسی توسعه

    پاورپوینت نظریات جامعه شناسی توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت نظریات جامعه شناسی توسعه نظریات جامعه شناسی توسعه تحقیق نظریات جامعه شناسی توسعه مقاله نظریات جامعه شناسی توسعه بررسی نظریات جامعه شناسی توسعه تحلیل نظریات جامعه شناسی توسعه رفتن به سایت…

  • سقوط محکومیت کیفری در مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی

    سقوط محکومیت کیفری در مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی محرومیت از خدمات عمومی محرومیت از حقوق اجتماعی مجازات های محرومیت از حقوق اجتماعی محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون مجازات اسلامی جدید سقوط محکومیت کیفری در مجازات…

  • حریم های عفاف در قرآن

    حریم های عفاف در قرآن عوامل حفظ شخصیت و محبوبیت زن مهم ترین فلسفه ی عفاف حریم های عفاف در قرآن مراتب حجاب و پوشش اسلامی یکی از فلسفه های اجتماعی حجاب دانلود تحقیق حریم های عفاف در قرآن رفتن…

  • عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

    عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران طلاق عسروحرج ماده 1130 قانون مدنی درخواست طلاق از سوی زوجه طلاق بر مبنای عسر و حرج زن عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در…

  • والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند

    والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند رفتار کودک تربیت کودک اختلال بیش فعالی دانلود مقاله والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند سیستم همکاری در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های اجتماعی 47 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های اجتماعی 47 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شبکه های اجتماعی مبانی نظری شبکه های اجتماعی پیشینه تحقیق شبکه های اجتماعی پیشینه داخلی شبکه های اجتماعی پیشینه خارجی شبکه های اجتماعی…

  • ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی با استفاده از منشور عملکرد و تحلیل پوششی داده ها (266)

    ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی با استفاده از منشور عملکرد و تحلیل پوششی داده ها (266) دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی منشور عملکرد تحلیل پوششی داده ها دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی دانلود پایان…

  • امنیت شبکه های بی سیم Wi-Fi

    امنیت شبکه های بی سیم Wi-Fi وای فای شبکه های بی سیم استاندارد IEEE80211 امن سازی شبكه های محلی بی سیم دانلود مقاله امنیت شبکه های بی سیم WiFi سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • فصل دوم پایان نامه استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت

    فصل دوم پایان نامه استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت کلمات کلیدی : دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش در ایران پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه…

  • آیین نامه ایمنی تأسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن

    آیین نامه ایمنی تأسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن ایمنی زمین كننده ها تاسیسات الكتریكی ایمنی تاسیسات الكتریكی زمین کردن تاسیسات الكتریكی آیین نامه ایمنی تاسیسات الكتریكی با اتصال به زمین و اهداف آن دانلود پایان نامه…

  • بررسی سیستمهای کنترل و نقش آنها در صنعت

    بررسی سیستمهای کنترل و نقش آنها در صنعت بررسی ساختار و نحوه عملکرد سیستم های کنترل صنعتی بررسی ساختاری و کارکرد سیستمهای ICS سیستم های کنترل صنعتی عملکرد سیستم های کنترل صنعتی ساختار سیستم های کنترل صنعتی بررسی سیستمهای کنترل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش 164 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش 164 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش صندوق های مشترک سرمایه گذاری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش صندوق های مشترک سرمایه گذاری مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری دانلود مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری پیشینه تحقیق صندوق های مشترک سرمایه گذاری ادبیات نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری فصل…