مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی 147 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی 147 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری فرهنگ سازمانی
پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت مشاركتی که یکی ازراههای بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است،زمانی بطور موفقیت آمیز در سازمان اجراء می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بستر سازی شده باشد . چرا که هدایت نمودن مشاركت  موجود سازمان یک امر مردمی است وبه طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد .لذا سازمانها باید برای اجرای موفق مدیریت مشاركتی ، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

 

توجه به سازمانها از جهت فرهنگ سازمانی، پدیده نسبتاً جدیدی است که در مطالعه سازمان ومدیریت صورت گرفته است. ازدهه 1980 به بعد، نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییرکرده است وتجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به عنوان یکی ازتخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده است . امروزه با استفاده از این نگرش، سازمانهای مختلف در سراسر جهان به موفقیت های بی نظیری دست یافته اند و در زمینه بهره گیری از چالش های محیطی، برای پویا کردن فرهنگ سازمانی تلاش می کنند. موفقیت چشمگیر دهه های اخیر، سازمانهایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمانهایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در بالندگی سازمانها می باشد ( روحی عزیزی و همکاران، 1382).

     سازمان چیزی بیش از سطوح افقی و عمودی، واحد ها و سلسله مراتب است . یک سازمان همانند یک فرد دارای شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف پذیری، محافظه کاری و نوآوری و … است. در سازمان کارکنان نسبت به یک الگوی خاص رفتاری باهم توافق می کنند و این همان فرهنگ سازمانی است . لذا، از آنجا که در هر سازمانی، فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد، از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای هدایت و تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود. به هر حال بالندگی سازمان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده، با دگرگونی فرهنگ سازمانی برابر می باشدوهر گونه تغییرات و دگرگونی در سازمان بدون توجه به فرهنگ سازمانی، موثر واقع نمی شود،  در نهایت باید گفت که تحقق اهداف سازمانی بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازمانی حاکم بر نیروی انسانی دارد .

 

واژگان کلیدی:

سبک رهبری

فرهنگ سازمانی

مدیریت مشارکتی

نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی 

 

 

 

مقدمه

در سال های اخیر اکثرمحققان در پی شناخت دلایل موفقیت و شکست منسجم ترین شکل اجتماعات بشری ، یعنی سازمان ها هستند و در اینجا تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی نقش های مدیریتی ، ازجمله نقش تصمیم گیری و مشارکت دادن کارکنان قابل توجه است . موفقیت های چشمگیر سازمان هایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر ، بیانگر تصمیم گیری های نامناسب و مناسب و وجود فرهنگ های سازمانی قوی و ضعیف در سازمان می باشد .در یک سازمان ، مدیران ، تصمیم گیرنده هستند و کیفیت این تصمیمات ، تعیین کننده موفقیت سازمان درجهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشد و هر مدیر سبک و سبک های خاصی را بنای اتخاذ تصمیم های خود قرار می دهد که یکی از این سبک ها ، مشارکت کارکنان و اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری است که از فرهنگ سازمانی تاثیر می پذیرد . در واقع سطح مشارکت کارکنان در عین تاثیرگذاری بر اثر بخشی سازمان ، خود از عوامل مختلفی چون فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان تاثیر می پذیرد . 

 

از انجا که محیط در حال تغییر و تحول دائمی است ، سازمان نیز برای ادامه حیات می باید به طور مداوم خود را منطبق و هماهنگ با تغییرات محیطی نماید . بنابراین سازمان درگیر تلاشی مستمر است که هر چه بیشتر و بهتر خود را با محیط و شرایط هماهنگ نماید و این امر نیاز به مشارکت و درگیر کردن کارمندان دارد و مشارکت موثر نیز از پیامدهای یک فرهنگ قوی و مثبت است . در این فصل ابتدا موضوع تحقیق تعریف شده و سپس به تشریح اهمیت موضوع و هدف تحقیق پرداخته میشود . در ادامه فرضیات اولیه تحقیق مطرح گردیده سپس به تعریف اصطلاحات و واژه ها پرداخته می شود . 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم : ادبیات پژوهش و پیشینه تحقیق 

بخش اول : فرهنگ سازمانی 

مقدمه 

– تعریف فرهنگ

– تعریف سازمان

– حوزه های فرهنگ

– تاریخچه فرهنگ سازمانی 

– منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

– اهمیت فرهنگ سازمانی 

-پویایی فرهنگ سازمانی 

– تعاریف فرهنگ سازمانی 

– تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

— دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

— فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  

— خرده فرهنگ های افقی 

— خرده فرهنگ های عمودی 

— دیدگاه جفری سانن فلد

— انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی

— دیدگاه چارلز هندی 

– سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 

– سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین

– مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

–ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین

– ابعاد فرهنگ سازمانی 

– عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

– الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

— الگوی (AGIL) پارسونز

–الگوی ویلیام اوشی

— الگوی لیت وین و استرینگر

— الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی

— الگوی کرت لوین

— مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

— مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

— دیدگاه بارون و والترز

— الگوی پیترز و واترمن

– مدیریت فرهنگ سازمانی

– فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

– مولفه های فرهنگ سازمانی

–خلاقیت فردی

— حمایت مدیریت

— تعلق سازمانی

— سازش با پدیده تعارض

— سبک رهبری

 

بخش دوم: مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی              

بخش سوم: پیشینه تحقیق

— سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده 

— چهارچوب نظری تحقیق 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی با عنوان بررسی راه های رسیدن از كمرویی به ابراز وجود

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی با عنوان بررسی راه های رسیدن از كمرویی به ابراز وجود كمرویی رابطه ی رفتار والدین با فرزندان در میزان عزت نفس اعتماد به نفس دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی…

  • آموزش از طریق تلفن همراه

    آموزش از طریق تلفن همراه Mlearning آموزش سیار آموزش الکترونیک Mobile Learning آموزش مبتنی بر تلفن همراه دانلود مقالات رشته مدیریت آموزش از طریق تلفن همراه دانلود مقالات مدیریتی سیستم همکاری در فروش فایل رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله…

  • بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

    بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان پایان نامه با موضوع مدیریت دانش دانلود پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc موضوع پایان نامه مدیریت دانش بررسی مدلهای مدیریت دانش بررسی…

  • ادبیات و مبانی نظری تغییرپذیری بازده سهام

    ادبیات و مبانی نظری تغییرپذیری بازده سهام بازده سهام تغییرپذیری بازده سهام مبانی نظری تغییرپذیری بازده سهام ادبیات نظری تغییرپذیری بازده سهام روش های محاسبه بازده سهام حداکثر شدن سود هر سهم به عنوان یک معیار حداکثر شدن قیمت هر…

  • پاورپوینت بررسی پدیده کرونا

    پاورپوینت بررسی پدیده کرونا پاورپوینت بررسی پدیده کرونا تعریف پدیده کرونا انواع کرونا تخلیه پر تخلیه قلم نوری تخلیه تابشی علت به وجود آمدن کرونا علت به وجود آمدن کرونا نشانه های کرونا بهترین زمان مشاهده ی کرونا آشکار شدن…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد مدیریت عرضه و تقاضا با روش تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در نمایندگی‌های سایپا  ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد شرکت سایپا با تحلیل پوششی داده…

  • پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت با عنوان اجرای مدل بهره وری فراگیر در سازمان

    پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت با عنوان اجرای مدل بهره وری فراگیر در سازمان بهره وری مدیریت فراگیر بهره وری سیستم مدیریت و بهره وری توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها دانلود پایان نامه کارشناسی رشته…

  • پاورپوینت فصل بیست و یکم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع ايستايي، ريشه‎هاي واحد و هم انباشتگي

    پاورپوینت فصل بیست و یکم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع ايستايي، ريشه‎هاي واحد و هم انباشتگي کلمات کلیدی : پاورپوینت ايستايي، ريشه‎هاي واحد و هم انباشتگي پاورپوینت فصل بیست و یکم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی پاورپوینت…

  • پاورپوینت بررسی نقش تسهیلات پولی و مالی در گسترش بنگاه های کوچک

    پاورپوینت بررسی نقش تسهیلات پولی و مالی در گسترش بنگاه های کوچک کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی نقش تسهیلات پولی و مالی در گسترش بنگاه های کوچک نقش تسهیلات پولی و مالی در گسترش بنگاه های کوچک تقسیم بندی كشورها…

  • پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو فرم کوتاه  60 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو فرم کوتاه  60 سوالی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه نئو فرم کوتاه pdf آزمون نئو 60 سوالی pdf تفسیر کامل ازمون نئو پرسشنامه شخصیتی نئو پرسشنامه شخصیتی neo فرم کوتاه…

  • پاورپوینت هوشبرهاي وريدي

    پاورپوینت هوشبرهاي وريدي کلمات کلیدی : پاورپوینت هوشبرهاي وريدي رفتن به سایت اصلی پاورپوینت هوشبرهاي وريدي به تعداد 159 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و دانشجویان سطح ارشد و دکتری   شامل موضوعات : پروپوفول باربيتورات‌ها بنزوديازپين‌ها فلومازنيل كتامين اتوميديت…

  • پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبرنوری

    پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبرنوری پاورپوینت آشنایی با تکنولوژی فيبر نوری اجزای مختلف سيستم انتقال فيبر نوری مزايای سيستم انتقال فيبرنوری محدوديتها و نقاط ضعف فيبرهای نوری مقايسه کابل فيبرنوری و کابل مسی فيبر نوری چيست ؟ ساختار فيبر نوری…

  • ارزیابی عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی

    ارزیابی عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی انگیزه پیشرفت دانش آموز خلاق عوامل مؤثر در افزایش مهارت نوشتن ارزیابی عوامل ارتقا مهارت نوشتن خلاق در دانش آموزان دبیرستانی بررسی عوامل موثر بر افزایش مهارت نوشتن خلاق در…

  • مبانی نظری تاثیر وقف در نظام آموزشی با تاکید بر توسعه پایدار اقتصادی

    مبانی نظری تاثیر وقف در نظام آموزشی با تاکید بر توسعه پایدار اقتصادی بررسی محوریت وقف در توسعه پایدار اقتصادی آثار وقف در توسعه پایدار اقتصادی آثار وقف در شهرک های دانشجویی مبانی نظری تاثیر وقف در نظام آموزشی طراحی…

  • پاورپوینت رشته معماری با عنوان گذری بر معماری برج آزادی با تکیه بر عناصر سنتی به کار رفته در آن

    پاورپوینت رشته معماری با عنوان گذری بر معماری برج آزادی با تکیه بر عناصر سنتی به کار رفته در آن معماری اسلامی معماری برج آزادی عناصر سنتی در معماری معماری برج آزادی با تکیه بر عناصر سنتی دانلود پاورپوینت رشته…

  • واکاوی مقایسه ای تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون های بین الملل و حقوق ایران

    واکاوی مقایسه ای تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون های بین الملل و حقوق ایران رژیم حقوقی تنگه هرمز مواضع ایران در مورد تنگه هرمز رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون 1958 ژنو رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون…

  • راهکار اسناد منطقه ای و بین المللی به انواع خشونت علیه زنان

    راهکار اسناد منطقه ای و بین المللی به انواع خشونت علیه زنان کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در حقوق بین الملل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری اجتماعی مبانی نظری مسئولیت پذیری اجتماعی مبانی نظری در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی دانلود مبانی نظری مسئولیت پذیری اجتماعی پیشینه تحقیق در مورد مسئولیت پذیری اجتماعی پیشینه تحقیق مسئولیت پذیری اجتماعی دانلود پیشینه…

  • پاورپوینت بررسی تجهیزات فنی سیستم تلویزیون

    پاورپوینت بررسی تجهیزات فنی سیستم تلویزیون پاورپوینت بررسی تجهیزات فنی سیستم تلویزیون بررسی تجهیزات فنی سیستم تلویزیون سیستم تلویزیون فرآيند توليد تا پخش سیسستم NTSC سیسستم PAL كيفيت و تعداد فريم و خطوط تصوير استانداردهاي سيستم رنگي تلويزيوني ويدئو ديجيتال…

  • اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن

    اهداف مدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه های مختلف و دلایل حرکت سازمانها به سوی آن مدیریت ارتباط با مشتری پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری  لزوم پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری دلایل حرکت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی 2 مبانی نظری  مدیریت منابع انسانی ادبیات و مبانی نظری  مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق  مدیریت منابع انسانی دانلود پیشینه تحقیق  مدیریت منابع انسانی دانلود مبانی نظری  مدیریت منابع انسانی فصل دوم…

  • سبک های تفکر والدین و نگرش های فرزند پروری

    سبک های تفکر والدین و نگرش های فرزند پروری سبک های تفکر والدین نگرش های فرزند پروری سبک های فرزند پروری تحقیق سبک های تفکر والدین تحقیق سبک های فرزند پروری شیوه های فرزند پروری در اسلام پایان نامه سبک…

  • مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی

    مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی پاورپوینت منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی سنتی مجتمع هاي زيستي سنتي شهرهای چین باستان شهر سلطنتی چین شهرهای هندی شهرهای یوروبا در افریقا…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه افسردگی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه افسردگی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه افسردگی مبانی نظری افسردگی پیشینه تحقیق افسردگی پیشینه داخلی افسردگی پیشینه خارجی افسردگی پیشینه پژوهش افسردگی پیشینه نظری افسردگی ادبیات نظری افسردگی چارچوب نظری افسردگی…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تعریف…