مبانی نظری ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

مبانی نظری ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

مبانی نظری تصمیم‌گیری مشاركتی
مبانی نظری فناوری اطلاعات
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
مبانی نظری تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان
تاثیر فناوری اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری
عوامل زیر ساختی فناوری اطلاعات
مولفه‌های فناوری اطلاعات

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه كتابداران كتابخانه‌های عمومی در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشاركت آن‌ها در فرایند تصمیم گیری در كتابخانه‌های عمومی استان یزد بوده-است. در این پژوهش به لحاظ ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده  است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد که در سال 1390 مشغول به کار بودند و جمعیت آن ها بالغ بر 132 نفر بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری کوکران بهره جویی شد و تعداد 96 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده متناسب با نمونه بود.

 

 برای گردآوری داده‌ ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده، که در آن از طیف لیکرت بهره جویی شده است. در این پژوهش جهت سنجش روایی درونی از روایی محتوایی، نوع صوری و اعتبار سازه‌ای، نوع تحلیل عاملی استفاده شد. ابتدا پرسشنامه جهت نظرسنجی و اعتبارسنجی توسط اساتید متخصص در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از اعمال نظرات و اصلاحات، روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل عاملی پرسشنامه با استفاده از آزمون کمو و بارتلت کفایت حجم نمونه و توان عاملی متغیر ها بررسی شد. جهت بررسی پایایی، پرسشنامه در یک نمونه 30 نفری اجرا شد و پس از تعیین انحراف معیار جامعه، پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 93/0  محاسبه گردید.

 

 به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، در سطح آمار توصیفی از شاخص-های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی آزمون های  تک نمونه‌ای، مستقل،  هتلینگ، و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد كه میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر مشارکت کتابداران در فرایند تصمیم‌گیری در حوزه‌های مجموعه سازی، حفاظت و نگهداری، سازماندهی، اشاعه اطلاعات و اداره كتابخانه ها،‌ تاثیر گذار و بیشتر از سطح متوسط بود. نتایج یافته‌های جانبی نیز نشان داد بین نظرات کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد برحسب متغیر‌های جمعیت شناختی جنسیت، سمت، سطح تحصیلات، و سابقه کار تفاوت معناداری وجود ندارد. و تنها تفاوت در حوزه خدمات عمومی وجود داشت به گونه‌ای که کارمندان با تحصیلات کتابداری در مقایسه با کارمندان با تحصیلات غیر کتابداری میزان میانگین این حوزه را بیشتر ارزیابی کرده‌اند. در نهایت پیشنهاداتی در زمینه شیوه‌های تصمیم‌گیری مشارکتی در کتابخانه‌های عمومی ارائه شده است.

 

 

کلیدواژه ها:

استان یزد، تصمیم‌گیری مشاركتی، فناوری اطلاعات، كتابخانه‌های عمومی.

 

 

 

 

اهمیت و ارزش پژوهش

اگر فعالیت‌های مختلف مدیریت مورد بررسی قرار گیرد به وضوح مشاهده می‌شود که جوهر تمامی فعالیت‌های مدیریت تصمیم گیری است  (الوانی، 1378). از آن جا که تصمیم گیری در هر سازمان، از مهمترین فعالیت‌های مدیریت محسوب شده، نقش نظام اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در اخذ تصمیمات موثر بر کسی پوشیده نیست (مدهوشی، 1381).  سازمان‌های مدرن و پیچیده امروزی چنان وسیع و پیچیده شده که مدیریت آن ها از عهده یک فرد به تنهایی بر نمی آید و مدیر مجبور است در تصمیم گیری ها و اداره امور سازمان از دیگران کمک گرفته و با توجه به محدودیت عقلایی که هر انسان دچار آن است ، شاید همکاری و تشریک مساعی گروهی تنها راه دستیابی به یک سیستم تصمیم گیری منطقی منظم و جامع  باشد ( سعادت، 1373).

 

بی گمان کتابخانه ها نیز همچون سازمان ها و موسسه‌های دیگر، به منزله نهادی که در عصر انفجار دانش بیشترین بار رسالت سنگین اطلاع رسانی را به دوش می‌کشند، از دانش مدیریت علمی بی نیاز نخواهند بود؛ و مدیریت علمی نیز بر استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری و برنامه ریزی تاکید دارد. در حال حاضر با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان در كوتاه ترین زمان ممكن با اقصی نقاط جهان تماس گرفته و به تبادل اطلاعات پرداخت. با توجه به شرایط موجود و همه‌گیر شدن فناوری اطلاعات در سطح جهان، استفاده از این ابزار برای بقاء در صحنه رقابت جهانی و ادامه فعالیت كتابخانه‌ها اجباری شده است. به عبارتی كتابخانه‌ها با توجه به شرایط حاضر برای ادامه حیات خود، چاره ای جز روی آوردن به این ابزارها ندارند. از سوی دیگر ورود این ابزارها به كتابخانه‌ها تغییراتی را موجب شده که پیش بینی آن تغییرات راهگشای مدیران خواهد بود تا با دیدی گسترده در مورد بكارگیری این تجهیزات اقدام كنند (بیات، 1381).

 

 با توجه به این نکته که بخش مهمی از وقت و کار مدیران کتابخانه ها صرف حل مشکل و تصمیم گیری می‌شود، و وظایف اساسی آن ها همانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل مستلزم تصمیم گیری است؛ به همین سبب برای ارتقاءکیفیت و بهره وری مطلوب مدیران کتابخانه‌های عمومی نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل در امر تصمیم گیری مشارکتی دارند؛ لذا در این تحقیق ، به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت کتابداران پرداخته خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم: پیشینه پژوهش

مقدمه 11

2-1- فناوری اطلاعات 12

2-1-1- فناوری چیست 12

2-1-2- فناوری اطلاعات و تعریف‌های آن 13

2-2- مولفه ها و عوامل زیرساختی فناوری اطلاعات 15

2-2-1- مولفه‌های فناوری اطلاعات 15

2-2-1-1- سخت افزار 15

2-2-1-2- نرم افزار 16

2-2-1-3- بانك اطلاعاتی 16

2-2-2- عوامل زیر ساختی فناوری اطلاعات 16

2-3- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها 17

2-3-1- كاربرد عملیاتی 17

2-3-2- كاربرد اطلاعاتی 18

2-4- ابزارهای فناوری اطلاعات 19

2-4-1- پست الکترونیک  19

2-4-2- دورنگار (فاکس مایل)  20

2-4-3- كنفرانس از راه دور  20

2-4-4- کنفرانس صوتی (شنیداری)  21

2-4-5- کنفرانس ویدیویی (صوتی-تصویری)  21

2-4-6- کنفرانس رایانه ای  21

2-4-7- پست صوتی 22

2-4-8- ویدیوتکس یا پیام نما  22

2-4-9- پایگاه داده‌های عمومی 23

2-4-10- شبکه گسترده جهانی 23

2-4-11- چت (گفتگو)  23

2-4-12- اتوماسیون اداری  24

2-5- مزایا و معایب فناوری اطلاعات 25

2-5-1- مزایای فناوری اطلاعات  25

2-5-2- محدودیت‌های فناوری اطلاعات 26

2-6- فناوری اطلاعات در کتابخانه ها 27

2-6-1- تاریخچه ورود فناوری اطلاعات به کتابخانه ها 27

2-6-2- تاثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانه ها 29

2-7- تصمیم گیری 31

2-7-1- تعریف تصمیم گیری و اهمیت آن 31

2-7-2- سبک ها و نظریات تصمیم گیری 32

2-7-2-1- سبک‌های پنج گانه وروم، و یتون  33

2-7-2-2- لوین 34

2-7-1-3- مک گرگو 34

2-7-1-4- لیكرت 35

2-7-1-5- آرجریس  37

2-7-1-6- ماکس وبر  37

2-8- مشارکت و سطوح آن  38

2-8-1- مشارکت و تعاریف آن  38

2-8-2- سطوح مشاركت 40

2-8-2-1- تیم‌های خودگردان 40

2-8-2-2- تیم‌های كاری نیمه مستقل 40

2-8-2-3- حلقه‌های بهبود كیفیت 41

2-8-2-4- كمیته‌های مشورتی مشترك 41

2-8-2-5- جلسات غیر رسمی 41

2-8-2-6- تصمیم گیری‌های دو جانبه 41

2-8-2-7- نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای كاركنان 42

 2-9- تصمیم گیری مشارکتی  42

2-9-1- تصمیم گیری مشارکتی وتعاریف آن 42

2-9-2- مزایای مشارکت در تصمیم گیری 43

 2-10- کتابخانه‌های عمومی 45

2-10-1- اهداف کتابخانه‌های عمومی 47

2-10-2- کارکردهای کتابخانه عمومی 48

2-10-2-1- مجموعه سازی یا جمع آوری منابع 49

2-10-2-2- حفاظت و نگهداری منابع 49

2-10-2-3- سازماندهی منابع  50

2-10-2-3-1- فهرستنویسی  50

2-10-2-3-2- رده بندی. 50

2-10-2-3-3- نمایه سازی و چکیده نویسی 50

2-10-2-4- اشاعه اطلاعات  51

2-10-2-4-1- امانت 51

2-10-2-4-2- خدمات مرجع 52

2-10-2-4-3- خدمات اطلاع رسانی 53

2-10-2-5- مدیریت کتابخانه 53

2-11- مروری بر مطالعات انجام شده 54

2-11-1- پژوهش‌های داخلی 54

2-11-2- پژوهش‌های خارجی 58

2-12- جمع‌بندی  62

 

منابع

 

 

 

  • گزارش کارآموزی رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی در شرکت طراح سرو سیستم

    گزارش کارآموزی رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی کامپیوتر دانلود کارآموزی کامپیوتر دانلود گزارش کارآموزی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود کارآموزی در شرکت طراح سرو سیستم دانلود گزارش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی مبانی نظری توانایی فراشناختی ادبیات نظری توانایی فراشناختی چارچوب نظری توانایی فراشناختی فصل دوم پایان نامه توانایی فراشناختی دانلود مبانی نظری توانایی فراشناختی پیشینه توانایی فراشناختی پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی پیشینه داخلی توانایی…

  • دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی

    دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابرسی انواع حسابرسی دانلود پایان نامه مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه رشته حسابداری با عنوان مفاهیم حسابرسی دانلود پایان نامه حسابداری دانلود پایان نامه رشته حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • تاثیر وقف در نظام آموزشی با تاکید بر توسعه پایدار اقتصادی

    تاثیر وقف در نظام آموزشی با تاکید بر توسعه پایدار اقتصادی بررسی محوریت وقف در توسعه پایدار اقتصادی آثار وقف در توسعه پایدار اقتصادی آثار وقف در شهرک های دانشجویی پایان نامه تاثیر وقف در نظام آموزشی طراحی معماری شهرک…

  • مقاله کامل در مورد لیزر و کاربرد آن در صنعت

    مقاله کامل در مورد لیزر و کاربرد آن در صنعت دانلود مقاله لیزر كاربرد لیزر در صنعت اساس كار لیزر برش مواد با اشعه لیزر ماشینكاری با لیزر لیزر و کاربرد آن در صنعت رفتن به سایت اصلی مقاله کامل…

  • مقاله رشته حقوق با عنوان علل وانگیزه جعل سند رسمی

    مقاله رشته حقوق با عنوان علل وانگیزه جعل سند رسمی جرائم جرم جعل جعل سند رسمی دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان علل وانگیزه جعل سند رسمی خرید مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل…

  • بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

    بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری مدلهای وفاداری به برند عوامل موثر بر وفاداری مشتریان ابعاد رضایت مشتری مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری رضایتمندی و وفاداری مشتریان دانلود پایان نامه رضایت مشتری دانلود پایان نامه وفاداری…

  • پاورپوینت بررسی زمانبندی در سیستم های عامل

    پاورپوینت بررسی زمانبندی در سیستم های عامل دانلود رایگان پاورپوینت بررسی زمانبندی در سیستم های عامل پاورپوینت بررسی زمانبندی در سیستم های عامل زمانبندی در سیستم های عامل هدف از زمان بندی انواع زمانبندي معیارهای زمانبندی سیاست های زمانبندی خدمت…

  • پاورپوینت بررسی معماری روم

    پاورپوینت بررسی معماری روم پاورپوینت بررسی معماری روم پاورپوینت معماری روم بررسی معماری روم معماری روم تحقیق معماری روم معماري روم باستان بناهای تاریخی ایتالیا کولوزیم کلیسای جامع فلورانس فلورانس موزه هنری پلازو دلی کلیسای سانتا کروچه برج کج پیزا…

  • پاورپوینت اصول و مفاهیم بازاريابي اجتماعي

    پاورپوینت اصول و مفاهیم بازاريابي اجتماعي کلمات کلیدی : پاورپوینت اصول و مفاهیم بازاريابي اجتماعي تحقیق اصول و مفاهیم بازاريابي اجتماعي اصول و مفاهیم بازاريابي اجتماعي تاريخچه بازاريابي اجتماعي تعريف بازاريابي اجتماعي آمیزه بازاریابی مراحل اجراي يك برنامه بازاريابي اجتماعي…

  • دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان دی آلساندرو و بورتون

    دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان دی آلساندرو و بورتون کلمات کلیدی : مقیاس نگرش های ناکارآمد پرسشنامه نگرش های ناکارآمد دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد پرسشنامه نگرش ناکارامد 22 سوالی پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان پرسشنامه نگرش…

  • بررسی رويکرد حقوق ايران و فقه اماميه به تفويض حق طلاق و ذکر آراء و اقوال مذاهب چهارگانه فقهی عامّه و حقوق مصر

    بررسی رويکرد حقوق ايران و فقه اماميه به تفويض حق طلاق و ذکر آراء و اقوال مذاهب چهارگانه فقهی عامّه و حقوق مصر تفویض در طلاق به زوجه تفویض حق طلاق به زن تفویض حق طلاق وکالت زوجه در طلاق…

  • بررسی پیشینه پوشش و لباس،جریانهای تاثیر گذار بر آنها و ارتباط آنها با مد و طراحی

    بررسی پیشینه پوشش و لباس،جریانهای تاثیر گذار بر آنها و ارتباط آنها با مد و طراحی تاریخچه لباس پیشینه نحوه پوشش جریانهای تاثیر گذار بر پوشش و لباس ارتباط پوشش و لباس با مد و طراحی دانلود پایان نامه ارتباط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی 61 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه احساس امنیت شغلی مبانی نظری احساس امنیت شغلی پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی پیشینه داخلی احساس امنیت شغلی پیشینه خارجی احساس امنیت شغلی…

  • طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت جهت سیستم مراقبت بیمار

    طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت جهت سیستم مراقبت بیمار سیستم اطلاعات مدیریت طراحی سیستم اطلاعات مدیریت متدولوژی برنامه‌ریزی سیستم‌های تجاری طراحی سیستم اطلاعات مدیریت نظام مراقبت بیماریها معماری سیستم اطلاعات مدیریت نظام مراقبت بیماریها وضعیت مطلوب سازمانی نظام مراقبت بیماریها…

  • ارزیابی تاثیرگذاری عامل بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام با استفاده از مدل داده های تركیبی

    ارزیابی تاثیرگذاری عامل بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام با استفاده از مدل داده های تركیبی دانلود پایان نامه اهرم بدهی عملیاتی مدل داده های تركیبی بورس اوراق بهادار تهران بازده آتی حقوق صاحبان سهام تاثیر اهرم بدهی…

  • عوامل تشکیل دهنده هوش معنوی و بررسی کاربردهای آن در زندگی و محیط کار

    عوامل تشکیل دهنده هوش معنوی و بررسی کاربردهای آن در زندگی و محیط کار کلمات کلیدی : اجزا هوش معنوی هوش معنوی کینگ هوش معنوی در سازمان پایان نامه هوش معنوی هوش معنوی و سلامت روان ویژگی ها و مولفه…

  • فصل دوم پایان نامه بازاریابی اینترنتی

    فصل دوم پایان نامه بازاریابی اینترنتی کلمات کلیدی : مبانی نظری بازاریابی اینترنتی پیشینه تحقیق بازاریابی اینترنتی پیشینه داخلی بازاریابی اینترنتی پیشینه خارجی بازاریابی اینترنتی پیشینه پژوهش بازاریابی اینترنتی پیشینه نظری بازاریابی اینترنتی ادبیات نظری بازاریابی اینترنتی چارچوب نظری بازاریابی…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی مبانی نظری فرهنگ سازمانی دانلود مبانی نظری فرهنگ سازمانی پیشینه فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی ادبیات نظری فرهنگ سازمانی فصل دوم پایان نامه فرهنگ سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی…

  • روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف

    روشها و مدلهای سنجش رضایت مشتری با نگاهی به شاخصهای کشورهای مختلف شاخص رضایت مشتری تعریف رضایتمندی مشتری مدل های رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری شاخص رضایت مشتری csi مقاله رضایت مشتری تعریف عملیاتی رضایت مشتری شاخص های…

  • پاورپوینت آشنایی با تولید و ساخت بتن گوگردی

    پاورپوینت آشنایی با تولید و ساخت بتن گوگردی پاورپوینت آشنایی با تولید و ساخت بتن گوگردی تکنولوژی توليد بتن گوگردی و ساخت خواص فيزيکي بتن گوگردي عوامل موثر در خواص مكانيكی بتن گوگردي فرمولاسيون سيمان هاي گوگردي آزمايش مقاومت خوردگي…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی زناشویی 100 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی زناشویی 100 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فرسودگی زناشویی مبانی نظری فرسودگی زناشویی پیشینه تحقیق فرسودگی زناشویی پیشینه داخلی فرسودگی زناشویی پیشینه خارجی فرسودگی زناشویی پیشینه پژوهش فرسودگی زناشویی پیشینه نظری…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه طلاق

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه طلاق کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طلاق مبانی نظری طلاق پیشینه تحقیق طلاق پیشینه داخلی طلاق پیشینه خارجی طلاق پیشینه پژوهش طلاق پیشینه نظری طلاق ادبیات نظری طلاق چارچوب نظری طلاق…

  • چارچوب مفهومی مهارت های ارتباطی و بررسی آن در مدیران

    چارچوب مفهومی مهارت های ارتباطی و بررسی آن در مدیران کلمات کلیدی : مهارت هاي ارتباطي مديران ویژگی های مهارت های ارتباطی مولفه های مهارت های ارتباطی تعریف نظری مهارت هاي ارتباطي تعریف عملیاتی مهارت هاي ارتباطي چارچوب مفهومی مهارت…

  • بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان

    بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان دانلود مقالات رشته مدیریت بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان بهبود عملكرد ارزشیابی عملكرد مدیریت منابع انسانی دانلود مقاله سیستم اثربخش ارزشیابی عملكرد كاركنان…